YK:n apulaispääsihteeri: yhteistyö Afrikan unionin kanssa elintärkeää

17. 07. 2012

Maaliskuussa YK:n apulaispääsihteerin virkaan nimitetty Jan Eliasson painottaa YK:n ja Afrikan Unionin yhteistyön merkitystä Afrikan alueen haasteiden ratkaisemisessa. Afrikan Unionin huippukokouksessa Etiopiassa sunnuntaina puhunut Eliasson mainitsi Malin levottomuudet sekä Sahelin alueen ruokakriisin sellaisina haasteina joihin vastaaminen vaatii sekä YK:n että AU:n sitoutumista.
"Uskon, että yhteistyö vahvistaa Afrikan unionin ja Yhdistyneiden kansakuntien kumppanuutta entisestään." Eliasson toteaa. "Se puolestaan parantaa keinojamme täyttää ne velvollisuudet, joita meillä on tämän hienon mantereen ja maailman ihmisiä kohtaan."

Apulaispääsihteerinä heinäkuun alussa aloittanut Eliasson pitää Somalian rauhanomaisen tulevaisuuden edistämistä, Guinea-Bissaun poliittisen kriisin ratkaisua ja Ugandan kapinallisjoukkojen Lord's Resistance Armyn (LRA) uhkan osoittamista hyvinä esimerkkeinä YK:n, AU:n ja paikallisten organisaatioiden menestyksekkäästä yhteistyöstä Afrikan alueella. Eliasson muistuttaa myös kansainvälisesti tunnustettujen vuosituhattavoitteiden - köyhyyden, nälän, äitiys- ja lapsikuolemien, sairauksien, vaillinaisten asumusten, sukupuolten välisen epätasa-arvon sekä ympäristön rappeutumisen pysäyttäminen vuoteen 2015 mennessä - saavuttamisen tärkeydestä Afrikan alueella.

Hän kiittelee sitä kehitystä, jota monissa Afrikan maissa on jo otettu erityisesti lasten koulutuksen, tasa-arvon ja köyhyyden vähentämisen suhteen. Myös tämä positiivinen kehitys pitäisi tunnustaa ja huomioida, Eliasson muistuttaa, vaikka maiden on keskityttävä vielä erityisesti kelvollisen työn ja sosiaalipalvelujen parantamiseeni, mikäli Afrikka haluaa saavuttaa kehitystavoitteet.

Apulaispääsihteeri on YK:n toiseksi tärkein virka. Pääsihteeri Ban Ki-moon perusteli Eliassonin valintaa maaliskuussa ruotsalaisdiplomaatin laajalla kokemuksella humanitaarisissa operaatioissa ja konfliktien sovitteluissa eri puolilla maailmaa. 71-vuotias Eliasson on työskennellyt muun muassa Sudanissa, Somaliassa, Mosambikissa ja Balkanilla.

Lähde: