YK-tuomioistuin: Elinkautinen tuomio kahdelle Ruandan kansanmurhasta

22.12.2011

YK:n kansainvälinen rikostuomioistuin on tuominnut kaksi Ruandan kansanmurhaan osallistunutta miestä elinkautiseen vankeuteen. ICTR-tuomioistuin (The International Criminal Tribunal of Rwanda) käsittelee Ruandan vuonna 1994 tapahtunutta kansanmurhaa, jossa sai surmansa arviolta 800 000 ihmistä vain 100 päivän aikana. Tuomitut Édouard Karemera ja Matthieu Ngirumpatse kuuluivat molemmat kansanmurhan aikaan Ruandaa hallitsevaan MRND-puolueeseen. Ngirumpatse toimi puolueen puheenjohtajana ja Karemera varapuheenjohtajana. Tuomioistuin toteaa molemmat miehet syyllisiksi kansanmurhaan, kansanmurhaan yllyttämiseen, rikoksiin ihmisyyttä vastaan, raiskauksiin ja tappoihin.

Tuomioistuin toteaa tuomiolauselmassaan, että miesten 'yhteisen rikollisen yrityksen' päämääränä oli tuhota Ruandan tutsiväestö. Tansanian Arushassa sijaitseva YK:n väliaikainen tuomioistuin katsoo myös, että miehiin sovelletaan laajennetun vastuun periaatetta koskien tutsi-naisten ja -tyttöjen laajamittaisia raiskauksia, sillä ne olivat 'ennakoitavissa olevia seurauksia' miesten yhteisestä rikollisesta yrityksestä.

ICTR kuvailee miesten tekemiä rikoksia äärimmäisen vakaviksi ja toteaa, että miehet olivat vastuussa sotilaallisen Interhamwe-yksikön tekemistä rikoksista Kigalissa ja Gisenyin kaupungissa. Tämä sisältää myös eversti Théoneste Bagosoran rikokset. Bagosora on jo aiemmin tuomittu elinkautiseen vankeuteen Ruandan kansanmurhasta.

Kansainvälinen yhteisö perusti ICTR-tuomioistuimen vuonna 1994 käsittelemään Ruandan kansanmurhaan osallistuneiden tahojen syyllisyyttä ja tapahtuneita rikoksia ihmisyyttä vastaan. YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi eilen päätöslauselman, jossa se pidentää neljän tuomioistuimen pysyvän tuomarin toimikautta ensi kesäkuuhun saakka tai kunnes he saavat valmiiksi käsittelemänsä tuomiot.

UN News: Key organizers of Rwandan genocide jailed for life by UN tribunal