YK-päivän kilpailu yläkouluille ja lukioille

23.8.2011

YK:n päivää vietetään vuosittain 24.10. YK-liitto järjestää vuonna 2011 YK-päivän kunniaksi kilpailun, jonka teemana ovat vuosituhattavoitteet. YK-liitto kannustaa erityisesti yläkoulujen ja lukioiden opettajia lähettämään oppilaidensa tuotoksia kilpailuun. Kilpailuun voi kuitenkin osallistua kuka tahansa alle 21-vuotias henkilö.

Kilpailuun osallistutaan lähettämällä YK-liittoon jokin "8 oikein / 8 rätt" -vihkosen tehtäväosioiden pohjalta syntynyt tuotos. Vihkonen postitetaan kaikkiin suomen- ja ruotsinkielisiin yläkouluihin ja lukioihin viikoilla 35-36. Se on myös sähköisesti ladattavissa sivun alalaidasta tai tilattavissa aineistotietokannastamme.

Vaihtoehdot kilpailutöiksi ovat:

• puhekupla (1. vuosituhattavoite, s. 15)
  • kuvataiteellinen teos naisten oikeuksista (3. vuosituhattavoite, s. 23)
  • vetoomus äitiysterveyden parantamiseksi (5. vuosituhattavoite, s. 31)
  • vaikutusten ketjua kuvaava miellekartta (8. vuosituhattavoite, s. 43)

Kilpailuun voi osallistua ajalla 1.9.2011 - 31.10.2011. Määräajan jälkeen saapuneita töitä ei huomioida. Työhön on liitettävä mukaan tekijän nimi, ikä ja yhteystiedot (postiosoite sekä puhelinnumero tai sähköpostiosoite). Mikäli työn tai töiden lähettämisestä vastaa opettaja, mukaan on liitettävä myös koulun ja opettajan nimi ja yhteystiedot. Töitä ei palauteta.

Työt pyydetään lähettämään postitse osoitteella:
Suomen YK-liitto/YK-päivän kilpailu; Töölöntorinkatu 2 B, 4. krs.; 00260 Helsinki

YK-liiton paneeli palkitsee kolme työtä, jotka panelistien mielestä tuovat vuosituhattavoitteiden merkityksen kaikkein vaikuttavimmin esille. Palkinnot ovat Akateemisen kirjakaupan lahjakortteja (1.sija: 150 euroa; 2. sija: 100 euroa ja 3. sija: 50 euroa.) Palkinnot jaetaan eduskunnassa järjestettävässä tilaisuudessa. Lahjakorttipalkintojen lisäksi kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan vaaleansininen Marimekon olkalaukku YK:n logolla.

Palkituille ilmoitetaan tuloksesta maanantaihin 14.11.2011 mennessä. Palkittujen nimet julkaistaan myös näillä verkkosivuilla.

HUOM. Palkintojen jakaminen edellyttää, että YK-liitto vastaanottaa yhteensä vähintään 15 kilpailutyötä.

YK-liitto pidättää oikeuden käyttää kaikkia kilpailuun lähetettyjä töitä ei-kaupallisiin tarkoituksiin tiedotus-, koulutus- ja muussa toiminnassaan.

'8 oikein - YK:n vuosituhattavoitteet' -sarjakuvaa voi tilata veloituksetta YK-liiton aineistotietokannasta

'8 rätt - FN:s Milleniemål' kan man beställa kostnadsfritt i Finlands FN-förbunds webbutik