YK-päivä näkyy katukuvassa monin tavoin sunnuntaina

19.10.2010

Kansainvälistä YK:n päivää vietetään vuosittain lokakuun 24. päivänä. Tänä vuonna päivä osuu ensi sunnuntaille. YK:n päivä ja sitä seuraava aseidenriisuntaviikko näkyvät monin tavoin eri puolella Suomea.

Esimerkiksi Helsingissä rauhanjärjestöt kokoontuvat Kampin Narinkkatorille klo 12-16, jossa tarjolla on monipuolista tietoa YK:sta ja aseidenriisunnasta. Lapsille on jaossa ilmapalloja ja aikuisille YK:n kulttuurien lähentymisen teemavuoden maustepusseja.

YK-liiton mainoselokuvat pyörivät YLE:n televisiokanavilla tämän viikon ajan. Mainoselokuvat rohkaisevat yleisöä pohtimaan kulttuurien lähentymistä omassa arjessaan - Outojen herkkujen muodossa.

Lisätietoa YK-päivän ja aseidenriisuntaviikon tapahtumista löytyy YK-liiton tapahtumakalenterista tai osoitteesta ykviikko.fi.

YK:n päivää on vietetty vuodesta 1948 lähtien. Vuonna 1971 YK:n yleiskokous suositteli, että päivä olisi myös yleinen vapaapäivä.

YK-liiton tehtäviä kouluille:

YK-päivän tehtävät
YK-sovintopolku

Hyödyllistä taustamateriaalia:

Jäähyväiset aseille - monipuolista tietoa aseidenriisunnasta