YK-liitto Suomen Sosiaalifoorumissa: Ilmastonmuutos, resurssit ja inhimillinen turvallisuus arktisella alueella

Suomen YK-liitto järjestää osana Suomen Sosiaalifoorumia kaksi tilaisuutta: seminaarin arktisista kysymyksistä ja työpajan globaalista vaikuttamistyöstä.

Lauantaina järjestettävän englanninkielisen seminaarin otsikko on "Climate change, resource scarcity and human security in the Arctic area", ja puhujina on näiden kolmen tarkastelukulman hyvin tuntevia asiantuntijoita, muun muassa arktinen suurlähettiläs Hannu Halinen ja Saamelaisneuvoston entinen puheenjohtaja Pauliina Feodoroff. Seminaari pidetään lauantaina 20.4. kello 14-18 Helsingin ruotsinkielisellä työväenopistolla Arbiksella (Dagmarinkatu 3).

Seminaarin ohjelma, kello 14-18, luokkahuoneessa 13:

Welcoming words
Ms. Jenni Kauppila, Coordinator, UN Association of Finland.

Introduction to resource scarcity and its implications to social justice
Dr. Ville Lähde, University of Tampere.

Arctic resource politics and the Sámi people
Ms. Pauliina Feodoroff, Director, Sámi activist and former Chairperson of the Sámi Council. (via Skype)

Politics of the Arctic
Arctic Ambassador Hannu Halinen, Ministry for Foreign Affairs of Finland.

Interlinkages of energy and security politics in the Arctic
Professor Veli-Pekka Tynkkynen, University of Helsinki, Aleksanteri Institute.

Traditional knowledge in the Arctic Biodiversity Assessment Report
Dr. Tero Mustonen, Unversity of Eastern Finland/ Snowchange Cooperative.

Panel discussion

Työpajan ohjelma sunnuntaina 21.4. klo 11-15 (luokkahuoneessa 12):

Saman viikonlopun sunnuntaina tarjoamme mahdollisuuden työpajakeskusteluun otsikolla "Campaigning and advocacy work in a globalized world." Työpajassa kuullaan kansainvälisen järjestötoiminnan ammattilaisia, joiden alustusten pohjalta keskustellaan vaikuttamisen mahdollisuuksista ja haasteista globaalilla järjestökentällä. Myös työpaja pidetään Arbiksen tiloissa (Helsingin ruotsinkielisellä työväenopisto, Dagmarinkatu 3).

Työpajan ohjelma:

11.00-11.15 Opening words and the purpose of the workshop
Ms. Jenni Kauppila, Coordinator, UN Association of Finland.

11.15-11.30 The Arctic campaign
Mr. Tapio Laakso, Greenpeace Nordic Campaign Director

11.30-11.45 NGO campaigns from the perspective of local people in Northern Finland Speaker TBC

11.45-12.00 Discussion

12.00-13.00 Lunch at participants' own cost

13.00-13.15 Global business, local resistance: Finnish companies and NGOs abroad
Timo Kuronen, Program Coordinator, Siemenpuu Foundation.

13.15-13.30 Global business, local resistance: Multinational companies in Finland and local resistance to mining projects
Mika Flöjt, Chairperson of Kitkan Viisaat, Researcher at University of Lapland.

13.30-13.45 Discussion

13.45-14.15 Recess

14.15-14.30 The role of NGO umbrella organizations: how to balance between different levels of action from grassroots to international forums?
Speaker TBC

14.30-14.45 NGO cooperation from the Scandinavian perspective
Speaker TBC

14.45-15.00 Discussion and closing of the workshop

Molempiin tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki aiheista kiinnostuneet. Lisätietoja saa osoitteesta tatu.virta [ät] ykliitto.fi (subject: YK-liitto%20Suomen%20sosiaalifoorumissa) (tatu[dot]virta[at]ykliitto[dot]fi). Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Suomen Sosiaalifoorumin 2013 ohjelma