YK-liitto kutsuu Sinut Pallonkutistajaksi maailman vesipäivänä

The international Coastal Cleanup keräsi vuonna 2012 yli 500 000 vapaaehtoisen voimin eri puolilla maailmaa sijiatsevilta rannoilta yli 4 500 tonnia roskaa. Yleisin roskatyyppi oli tupakantumppi. Kuva: Ocean Conservancy

Ylihuomenna lauantaina vietetään kansainvälistä vesipäivää.

Suomen YK-liitto kutsuu kaikki jakamaan oman arjen vinkkinsä siitä, millä tavalla kukin meistä voi vähentää muoviroskan syntymistä esimerkiksi vesillä liikkuessaan tai ruokaa tehdessään. Samalla YK-liito kutsuu Sinut haastamaan ystäväsi mukaan myötävaikuttamaan kestävämmän tulevaisuuden saavuttamiseksi.

Pallonkutistajat toimivat ylitsepursuavan maapallomme kutistamiseksi

Olet varmaan jo huomannut kampanjasivustomme ja ehkä allekirjoittanut vetoomuksemme kansainvälisen muovijätesopimuksen aikaansaamiseksi, jotta valtamerien ekosysteemejä vakavasti uhkaava jätepyörreongelma nousisi päätöksentekijöiden tietoisuuteen EU:ssa ja YK:ssa.

Jos et ole vielä allekirjoittanut vetoomusta, niin voit käydä tekemässä sen Pallonkutistajat-sivuilla ja jakamassa linkin myös Facebook- ja/tai Twitter-seuraajillesi.

Osallistuminen on helppoa ja ennen kaikkea tapahtuu käden käänteessä!

Pallonkutistajan vinkit - miten toimia kestävämmin kotona, vesillä liikkuessa tai vaikkapa lasten kanssa?

1) Valitse seuraavista vinkkiaiheesi:

KOTONA

VESILLÄ

RUOKAILLESSA

LASTEN KANSSA

2) Kirjoita vinkkisi linkin takaa avautuvaan kenttään ja jaa FB-seuraajillesi.

3) Kopio ko. linkki myös mahdollisella Twitter-tililläsi viestiin ja jaa seuraajillesi tunnisteen #pallonkutistajat kera - valmista tuli!

YK:n yleiskokouksen julistaman vesipäivän päivän teema on tänä vuonna 'vesi ja energia', koska YK haluaa muistuttaa, että nämä kaksi ovat tiiviisti toisiinsa kytköksissä.