YK-liiton verkkosivujen kävijät: Taustoittavat artikkelit ja YK-työpaikat kiinnostavat

Loppuunmyyty Marimekon YK:n sininen olkalaukku

YK-liitto toteutti verkkosivujensa kävijöille toukokuun aikana kyselyn, jota liitto hyödyntää tulevan verkkosivu-uudistuksensa yhteydessä. Lyhyeen kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä 95 kävijää. Heistä valtaosa osallistui myös kyselyn yhteydessä järjestettyyn arvontaan, jossa vastanneiden kesken arvottiin Marimekon YK:n logolla varustettu olkalaukku.

Kyselyn tulokset osoittavat, että noin kolmannes YK-liiton sivuilla vierailevista etsii sivuilta taustoittavia asiantuntija-artikkeleita YK-teemoista, kuten ihmisoikeuksista ja kehitysyhteistyöstä. Tätä sisältöä sivuilta löytyykin runsaasti, minkä lisäksi YK-järjestelmää koskeva taustatieto on kerätty kootusti osoitteeseen YK.fi, jota YK-liitto niin ikään ylläpitää. Reilu neljännes (26%) vastaajista (n=95) ilmoitti lisäksi etsivänsä YK-liiton sivuilta tietoa YK-järjestöissä avoinna olevista työ- ja harjoittelupaikoista. Näitä ilmoituksia YK-liiton sivuilla julkaistaankin säännöllisesti.

YK:ta käsitteleviä uutisia etsii niinikään reilu neljännes (26%), mutta myös Suomen toiminta YK:ssa kiinnostaa (21%). YK-liiton tuottamia maksuttomia oppimateriaaleja hakee hieman alle viidennes kävijöistä, samoin yleistä tietoa YK-järjestelmän toiminnasta. Oppimateriaalit ja tehtäväideat on koottu YK-liiton sivujen Koulutus-osion alle, mutta taustoittava tieto YK-järjestelmästä löytyy ainakin toistaiseksi pääosin YK-liiton ylläpitämän osoitteen YK.fi takaa.

Käyttö helppoa ja tieto luotettavaa

Valtaosa (70%) YK-liiton verkkosivuilla vierailleista ja kyselyyn vastanneista kokee, että YK-liiton verkkosivujen käytön helppous on tasoltaan ’hyvää’ (asteikko: erittäin heikko, heikko, EOS, hyvä, erittäin hyvä). Samoin tiedon löydettävyys on hieman yli 70 prosentin mielestä 'hyvä'. YK-liiton sivuilla olevaa tietoa pidetään yleisesti ottaen luotettavana, sillä reilu puolet vastaajista (51%) piti sivuilla olevan tiedon luotettavuutta hyvänä ja peräti 38% erittäin hyvänä.

Tärkeimpinä sisältötyyppeinä pidetään uutisia ja tiedotteita (19%), vaikuttamistyöhön liittyviä asioita (19%) ja asiantuntija-artikkeleita YK-järjestelmän toimintaan liittyen (16%). Vain prosentti vastaajista kuitenkaan koki, että mahdollisuus liittyä YK-liiton henkilöjäseneksi tai ostaa YK-liiton kannatustuotteita verkossa ovat sivuston tärkeintä sisältöä.

Yleisarvosanaksi YK-liiton nykyisille sivuilla verkkosivukyselyyn vastanneet antoivat reilut kolme tähteä viidestä (painotettu keskiarvo 3,75). Suurin osuus (41%) vastaajista ilmoitti olevansa 35-50-vuotias ja vierailevansa YK-liiton sivustolla YK- ja ihmisoikeusteemoista kiinnostuneena yksityishenkilönä (34%). Sivustolla vieraili kuitenkin paljon myös YK-aiheista kiinnostuneita nuoria ja opiskelijoita (17%) sekä opettajia tai opettajaksi opiskelevia (12%).

Kyseen vastanneiden kesken arvottu Marimekon YK:n sininen olkalaukku on myyty YK-liiton verkkokaupasta loppuun. Arvonnan voitto osui Henna Malilalle Seinäjoelle. Onnittelut!

Tutustu myös YK-liiton ylläpitämiin sivustoihin:

YK.fi - YK-järjestelmä yhdessä osoitteessa

Globalis.fi - maailman atlas verkossa