YK-liiton sovittelukampanja tarjoaa toiminnallisia eväitä ristiriitojen käsittelemiseksi

Uutista on päivitetty 24.8.

Sovittelu on arkipäiväinen ilmiö, josta jokaisella on omakohtaista kokemusta. Arjen sovittelussa on yleensä kyse ristiriitatilanteiden selvittelystä puhumalla ja toista osapuolta kuuntelemalla. Sovitteluun ja sovinnontekoon kuuluu usein anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen sekä yhteinen päätös vastaavien tilanteiden välttämisestä tulevaisuudessa. Koulumaailmassa vertaissovittelu on viime vuosina yleistynyt oppilaiden ristiriitojen ratkaisumenetelmänä.

Vuonna 2009 vietetään kansainvälistä sovittelun teemavuotta (International Year of Reconciliation). Suomen YK-liitto toteuttaa syksyllä 2009 kampanjan, jonka aikana erityisesti kouluille ja nuorisotyötä tekeville tahoille tarjotaan keinoja käsitellä sovittelua toiminnallisin menetelmin.

Teemavuoden kunniaksi Suomen YK-liitto on yhteistyössä Suomen sovittelufoorumin kanssa suunnitellut kaksi sovitteluaiheista rastipolkua: sopulipolun ja YK-sovittelupolun. Sopulipolku on suunnattu etupäässä alakouluille ja YK-sovittelupolku yläkouluille ja lukioon. Kumpikin polku tutustuttaa oppilaat hauskalla ja mukaansatempaavalla tavalla sovittelun sanomaan. Polut voidaan toteuttaa joko suunnistustyyppisesti ulkona tai työpajatyöskentelynä luokissa.

Polkujen toteutusta varten Suomen YK-liitosta voi lainata ilmaiseksi tai lunastaa maksua vastaan Seikkaillen sovintoon -kansion, jossa on kaikki tiedot ja perusmateriaalit, jotka sopulipolun ja YK-sovittelupolun suorittamiseen tarvitaan. Tarvittavat materiaalit ovat myös tulostettavissa verkkosivujemme aineistotietokannasta. Halutessasi voit tilata Suomen YK-liiton ilmaisen kouluvierailijan pitämään oppitunnin sovitteluaiheesta tai vetämään sopuli- tai sovittelupolun koulussanne.

Sopulipolun ja YK-sovittelupolun lisäksi sovitteluteema näkyy kuluvan vuoden aikana myös monella muulla tavalla YK-liiton toiminnassa ja julkaisuissa. YK-liitto on muun muassa koonnut kouluille päivänavauspaketin, joka tarjoaa käyttövalmiita päivänavauksia ja tehtäväideoita sovitteluteeman käsittelyyn oppitunneilla. Päivänavauspaketti lähetetään kaikille suomenkielisille kouluille, ja sitä voi tilata ilmaiseksi Suomen YK-liitosta. Verkkosivuillamme on lisäksi julkaistu sovitteluaiheinen teemasivusto, joka tarjoaa monipuolista tietoa YK:sta rauhantoimijana.

Päivänavaukset löytyvät verkkosivujemme aineistotietokannasta.