YK-liiton jäsenjärjestö esittelyssä: Sadankomitean Anni Lahtinen

Yli satavuotias Rauhanasema on hieman epätodellinen, uusklassinen keidas Itä-Pasilan betonimaiseman keskellä. Kodikkaan sokkeloisen talon sisätiloissa tunnelma muistuttaa mummolaa; on räsymatot lattioilla, kuin vuosien saatossa huoneisiin eksyneet huonekalut, keksit ja kahvit tyrkyllä.

Anni Lahtisen kuvaus palaveripäivästään palauttaa maan pinnalle – nyt ollaankin työpaikalla, Sadankomitean tiloissa. Järjestön pääsihteerinä toimivan Lahtisen tiistaissa on luvassa Sadankomitean julkaiseman Pax-lehden tekoa sekä lauantaina järjestettävän Rajat auki rauhalle! -mielenosoituksen käytännön järjestelyistä sopimista. Viikonlopuksi lähestyvä saderintama hieman pelottaa.

Pääasiallinen jutunjuuremme ei kuitenkaan käsittele Lahtisen, vaan YK:n kestävän kehityksen agendaa, sekä järjestöjenvälisen yhteistyön roolia kestävän kehityksen edellytysten luomisessa.

Rauhanjärjestönä Sadankomitean missio linkittyy tiiviisti uusiin kestävän kehityksen tavoitteisiin, joiden pyrkimyksenä on luoda kestävää rauhaa ja turvallisuutta. Ruohonjuuritasolla tehtävän rauhantyön lisäksi Sadankomitea pyrkii vaikuttamaan aktiivisesti poliittiseen päätöksentekoon. Tällöin eri aihealueiden keskeisimpien kumppaneiden löytyminen on tärkeää.

YK-kysymyksissä ja muussa kansainvälisessä toiminnassa YK-liitto on eittämättä yksi Sadankomitealle tärkeistä yhteistyötahoista. Lahtinen korostaa eritoten YK-liiton asiantuntijuutta ja tiedonjaollista roolia. Hän tuo myös esille yhteistyön kaksisuuntaisen luonteen:

- Voimme vaihtaa tietoa ja tukea toinen toisiamme.

YK-liitto on myös eri alojen järjestöjä yhteen tuova organisaatio.

- YK-liitto luo mahdollisuuden verkostoitua ja tehdä yhteistyötä myös muiden YK-liiton jäsenjärjestöjen kanssa, ehkä tuoden niiden toimintaa meille näkyvämmäksi. Toivottavasti myös meidän rauhantyömme tulee YK-liiton toiminnan kautta näkyväksi muille järjestöille.

Vaikka kestävän kehityksen tavoitteet ovat luonnollisestikin olennainen osa Sadankomitean toimintaa, järjestö on yhdessä Rauhanliiton kanssa pohtinut tavoitteiden konkreettisempaa huomioimista. Lahtinen pitää mahdollisena YK-liiton tekemän kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen huomioimista prosessissa.

- Varmaan on hyvä ottaa mallia, millä tavalla YK-liitto on omassa toiminnassaan näitä (kestävän kehityksen tavoitteita) huomioinut, ja miten YK-liiton muissa jäsenjärjestöissä on toimittu. Voimme siten ottaa huomioon, mitkä ovat olleet hyviä tapoja ja käytänteitä, tai ottaa opiksi, jos jossain on menty harhaan.

Katso videolta Lahtisen aatoksia tämänhetkisestä turvallisuusympäristöstä ja sen vaikutuksista järjestön toimintaan:

Teksti ja video: Suvi Rivinoja

Kirjoittaja on YK-liitossa korkeakouluharjoittelijana.