YK-liiton jäsenjärjestö esittelyssä: Naisjärjestöjen keskusliiton Eva Biaudet

Tiistai-iltapäivänä tunnelma Pikkuparlamentin kansalaisinfossa on unelias. Kontrasti on suuri ikkunoista näkyvään katukuvaan verrattuna; kansalaiset ovat jalkautuneet kaduille sankoin joukoin nauttimaan auringosta. Energinen ”Hei!” rikkoo eristäytyneen hiljaisuuden. Naisjärjestöjen keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet’n päivässä parasta on ollut ympärille puhjennut kesä.

- Politiikassa on paljon haasteita. Välillä on hyvä mennä ulos vähän hengittelemään ja katsomaan, että onneksi meillä on vielä kaunis ympäristö ympärillämme.

Biaudet’n sanavalinta istuu täydellisesti keskustelunaiheeseemme kansalaisjärjestöjen välisen yhteistyön merkityksestä. ”Vielä”-adverbin tarpeettomaksi tekemisessä riittää työnsarkaa, mikä tekee järjestöjenvälisestä yhteistyöstä korvaamatonta.

- Kansalaisjärjestöt tuovat laajaa osaamista ja tekevät asioita uudella tavalla verrattuna kankeampiin valtioiden organisaatioihin. Näemme kerta kaikkiaan, että yhdessä voi saada paljon aikaan. Jos järjestöillä on yleensä aika vähän materiaalisia voimavaroja, niin henkisiä voimavaroja sitäkin enemmän.

Biaudet korostaa YK-liiton tehtävää muistuttaa meitä paitsi YK:n päämääristä, myös YK:sta järjestönä ja organisaationa. YK-liitto myös aktivoi Suomea ottamaan aloitteellisemman roolin YK:ssa.

- Haluaisin, että Suomi on maa, joka panostaa YK:hon järjestelmänä tukemalla sitä paitsi resurssein ja voimavaroin, myös sisällöllisesti. Loppujen lopuksi YK:ssakin on kysymys siitä, miten ihmiset yhdessä voivat tehdä parempia ratkaisuja - ei se itsestään pysy pystyssä.

Biaudet näkee YK-liiton ennen kaikkea Suomen ikkunana maailmalle. Kestävän kehityksen tavoitteet korostavat myös YK-liiton tehtävää muistuttaa kotimaan poliitikkoja tasa-arvon toteutumisesta Suomessa.

- Ajattelen itse aina, että Suomi globaalisti katsottuna on jonkinnäköinen esikuva tasa-arvossa tai naisten ja tyttöjen asemassa, mutta se ei tarkoita sitä, ettei pitäisi jatkaa työtä myöskin täällä kotimaassa.

Yhteistä vaikuttamista ja tapahtumia

Agenda 2030 on keskeinen osa Naisjärjestöjen keskusliiton strategiaa. Naisjärjestöjen keskusliiton kannalta erityisen merkityksellisen Agenda 2030 – tavoitteista tekee sukupuolten tasa-arvoon pyrkivä tavoite 5.

- Tietysti täytyy sanoa, että kaikki tavoitteet ovat yhtälailla tärkeitä tytöille ja naisille. Tarvitsemme kestävää kehitystä, joka on monipuolisesti meille kaikille hyvä, mutta on tietenkin hienoa, että tasa-arvo on omana itsenään. Se on helppo unohtaa, jollei sitä mainita.

Biaudet’n mukaan Naisjärjestöjen keskusliiton toimintakehys sopii hyvin yhteen YK-liiton tekemän yhteiskuntasitoumuksen kanssa. Yhteiskuntasitoumuksella YK-liitto pyrkii toteuttamaan kestävän kehityksen tavoitteita kaikessa toiminnassaan. Esimerkiksi Suomen ensivuotisten satavuotisjuhlien merkeissä käynnistetty Sata tasa-arvotekoa – kampanjassaan Keskusliitto toteuttaa kestävän kehityksen tavoitteiden keskeistä ajatusta, jossa järjestöt, yritykset, kunnat ja muut toimijat haastetaan tekemään konkreettisia tekoja sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi.

- Tämä on varmaan yksi sellainen, jossa teemme ensi vuonna yhteistyötä.

Biaudet maalailee yhteistyömahdollisuuksia myös kansainvälisemmällä tasolla.

- Tähänkin asti olemme järjestäneet tilaisuuksia täällä Suomessa. Voisimme kuitenkin olla aktiivisempia ja järjestää yhteisiä tilaisuuksia kansainvälisissäkin kokouksissa.

Och samma på svenska! Katso Biaudet'n terveiset YK-liitolle toisella kotimaisella:

Teksti ja video: Suvi Rivinoja

Kirjoittaja on YK-liitossa korkeakouluharjoittelijana.