YK julkisti yhteisen avustusvetoomuksen Afganistaniin

YK on esittänyt yli 600 miljoonan dollarin arvoisen avustuspaketin toteuttamista Afganistanissa, missä luonnonkatastrofit, peruspalvelujen puute, heikentyvä ruokaturva ja turvallisuustilanne vaikeuttavat ihmisten elämää. Maan väestöstä 42 prosenttia elää alle dollarilla päivässä.

YK:n humanitaarisista asioista vastaavan alipääsihteerin ja YK:n hätäapukoordinaattorin John Holmesin mukaan avustusvetoomuksesta on suunniteltu käytettäväksi ruoka-apuun hieman yli 350 miljoonaa dollaria ja miinanraivaukseen lähes 100 miljoonaa dollaria.

Genevessä julkaistu avustusvetoomus Humanitarian Action Plan for Afghanistan on suunniteltu toteutettavaksi 39 avustusjärjestön ja kahdeksan YK-järjestön voimin. Toiminta on jaettu 112 erilliseen projektiin.

"Turvallisuustilanteen huonontuminen on lisännyt akuutin humanitaarisen avustustoiminnan tarvetta maassa, jossa monet elävät hyvin haavoittuvaista elämää köyhissä oloissa. Joillain alueilla turvallisuustilanne on niin huono, että humanitaariset avustustoimijat eivät voi tehdä elämää pelastavaa työtään", totesi Holmes.

YK-järjestöjen henkilökuntaa ja muita avustustyöntekijöitä vastaan on kohdistettu viime vuosina yhä enemmän hyökkäyksiä. YK:n humanitaaristen asioiden koordinaatiotoimiston OCHA:n mukaan vuoden 2008 lokakuuhun mennessä 36 avustustyöntekijää oli tapettu ja 92 siepattu. YK raportoi tammikuun ja elokuun 2008 välisenä aikana yli 120 suorasta hyökkäyksestä.

Lisääntyvästä turvattomuudesta huolimatta avustustoimijat ovat jatkaneet työtään huonontuvan humanitaarisen tilanteen parantamiseksi. Haastavimmat ongelmat ovat vakava ruokaturvan heikentyminen ja aseellisten konfliktien vaikutus siviiliväestöön.

Jatkuvasti korkealla oleva ruoan hinta, yhdistettynä toistuvaan kuivuuteen, on pahentanut tilannetta. On arvioitu, että vakava aliravitsemus uhkaa 1,2 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta sekä 550 000 raskaana olevaa ja imettävää naista maan 22 provinssissa.

Nyt julkaisu apuvetoomus on ensimmäinen koordinoitu avustusyritys Afganistanissa muutamaan vuoteen. Yhteisellä vetoomuksella pyritään parantamaan järjestöjen ja YK-toimijoiden yhteistoimintaa kentällä.

YK yrittää kiinnittää huomiota siihen, että ero siviili- ja sotilaallisten toimintojen välillä säilyisi selkeänä. Tässä tehtävässä Afganistaniin perustettu uusi OCHA:n maatoimisto voisi pyrkiä edistämään keskustelua ei-valtiollisten toimijoiden kanssa. On tärkeää tehdä selväksi, että humanitaaristen avustustyöntekijöiden tehtävänä on ainoastaan avustaa hädänalaisia ihmisiä.

Humanitarian Action Plan for Afghanistan

Uutinen englanniksi: