Yhdysvallat hakee jäsenyyttä YK:n ihmisoikeusneuvostosta

Yhdysvallat on ilmoittanut hakevansa jäsenyyttä YK:n ihmisoikeusneuvostosta. Pääsihteeri Ban Ki-moon suhtautuu uuden hallinnon ilmoitukseen hyvin positiivisesti.

"Ihmisoikeusneuvostolla on merkittävä rooli kaikille kuuluvien ihmisoikeuksien suojaamisessa ja edistämisessä, ja Yhdysvaltojen panos tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeä", Ki-moon totesi tiedotteessaan.

Ihmisoikeusneuvosto toimii suoraan yleiskokouksen alaisuudessa. Sen 47 jäsenvaltiota kokoontuvat usean kerran vuodessa. Uusi toimielin korvasi vuonna 2006 paljon tehottomuuskritiikkiä osaksensa saaneen Ihmisoikeustoimikunnan. Yhdysvallat oli yksi neljästä Ihmisoikeusneuvoston perustamista vastaan äänestäneistä valtioista.

Ban Ki-moonin tiedotteen mukaan Yhdysvaltojen ilmoitus hakea jäsenyyttä on konkreettinen toimenpide uudelta hallinnolta sitoutua "uudenlaisen osallisuuden aikakauteen".

Ihmisoikeusneuvosto päätti helmikuussa erityisistuntonsa, jossa käsiteltiin globaalin talouskriisin vaikutuksia ihmisoikeuksien toteutumiseen. Ihmisoikeusvaltuutettu Navi Pillay korosti pitämässään puheenvuorossa, että kriisin negatiiviset vaikutukset kohdistuvat suhteettomalla tavalla kehittyviin ja vähiten kehittyneisiin maihin. Hänen mukaansa ihmisoikeusperustaisella lähestymistavalla voidaan edistää kestävien ratkaisujen löytymistä.

Lue lisää ihmisoikeusneuvostosta

Lähde: