WFUNAn presidentti Hans Blixin ja YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin keskustelivat mm. YK-liittojen roolista

YK-liittojen maailmanjärjestö WFUNAn presidentti Hans Blix tapasi 27. helmikuuta pääsihteeri Ban Ki-moonin. Blix korosti tapaamisessa YK:n olemassaolon tärkeyttä. "YK:ta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Olen sitoutunut edistämään yleistä tietoisuutta kansainvälisiin lakeihin perustuvasta yhteistyöstä, sekä korostamaan YK:n tärkeää roolia koko maailmaa koskevia haasteiden ja uhkien ratkaisemisessa", hän sanoi.

Pääsihteeri Ban kannatti lämpimästi Blixin esittämää tavoitetta saada kansallinen YK-liitto toimimaan kaikissa YK:n 192:ssa jäsenmaassa vuoteen 2009 mennessä. Tällä hetkellä YK-liittoja toimii 102:ssa YK:n jäsenvaltiossa. Ban korosti lisäksi kansalaisjärjestöjen ja YK:n yhteistyön tärkeyttä vuosituhattavoitteiden saavuttamisessa, ja tämän yhteistyön tueksi pääsihteeri kutsui WFUNAn presidentin kanssaan vuosittaiseen tapaamiseen.

WFUNA tukee YK:n työtä vuosituhattavoitteiden toteuttamisessa sekä rauhan,
turvallisuuden, demokratian ja ihmisoikeuksien edistämisessä. YK-liitot ovat "ihmisten liikkeitä", jotka tekevät YK:n työtä tunnetuksi maidensa kansalaisille.

Artikkeli englanniksi