Vuosituhattavoitteen täyttäminen vaatii 10 miljoonaa opettajaa

6.10.2010

Tiistaina 5. lokakuuta vietettiin kansainvälistä opettajien päivää, jolloin YK huomautti, että maailmalla tarvitaan lisää opettajia. Maailmanlaajuista koulutusta koskevan vuosituhattavoitteen täyttäminen edellyttää opettajien määrän kasvattamista kymmenellä miljoonalla vuoteen 2015 mennessä.

"Ilman riittävää koulutettujen ja motivoituneiden opettajien määrää meillä on riski olla täyttämättä lupausta, jonka annoimme lapsillemme ja nuorisollemme kymmenen vuotta sitten. Opettajat ovat koulutusjärjestelmän sydän", lausuttiin YK:n tiedotteessa, jonka allekirjoittivat Unescon (tiede, kasvatus, kulttuuri), UNDP:n (kehitys), Unicefin (lapset) ja ILO:n (työ) johtajat.

"Alhainen asema, pieni palkka ja heikot työolosuhteet rikkovat opettajien oikeuksia, ja samalla se lannistaa lahjakkaita nuoria, jotka eivät enää haluakaan opettajan ammattiin. Tilanne täytyy oikaista nyt, kun maailma tarvitsee arviolta 10,3 miljoonaa uutta opettajaa, jotta voimme saavuttaa kansainvälisesti hyväksytyn koulutustavoitteen vuoteen 2015 mennessä", lausunnossa sanottiin.

YK korosti myös opettajien roolia konflikteihin ja luonnonkatastrofeihin vastaamisessa. Tämän vuoden teemana onkin 'Recovery begins with teachers' eli toipuminen alkaa opettajista. YK:n lausunnon allekirjoittaneet johtajat toivovat, että opettajia arvostettaisiin nykyistä enemmän, sillä heidän roolinsa yhteiskunnassa on merkittävä.

Lisää: YK:n vuosituhattavoitteet (englanniksi)