Vinkkejä hyvien kehitysuutisten kirjoittamiseen

Uutisointi globaaleista kysymyksistä ja kehitysmaista on varsin katastrofikeskeistä, vaikka positiivista kehitystä tapahtuu koko ajan.

Suomen YK-liitto on nyt tuottanut etenkin nuorille ja opettajille suunnatun oppaan, johon on koottu vinkkejä positiivisten näkökulmien hakemiseen kestävää kehitystä koskevaan uutisointiin. "Maailman parhaat uutiset - Vinkkejä nuorille ja opettajille hyvien kehitysuutisten kirjoittamiseen" -oppaan voi ladata täältä (pdf).

Oppaita on myös jaossa opetusalan Educa-messuilla 26.-27.1 Helsingin Messukeskuksessa. Tule hakemaan omasi! YK-liitto on messuilla Kansalaisvaikuttamisen torilla, paikalla 6n88. Oppaan voi myös tilata postitse painettuna: toimisto [ät] ykliitto.fi

Oppilaille ja opettajille suunnatussa Maailman parhaat uutiset -toimintamallissa 13–20-vuotiaat nuoret kirjoittavat hyviä uutisia kestävästä kehityksestä, kriittistä medialukutaitoa hyödyntäen. Samalla opitaan katsomaan maailmaa monipuolisemmasta näkökulmasta. Osa uutisista julkaistaan toukokuussa julkaistavassa Maailman parhaat uutiset -lehdessä.

Opettaja, osallistu oppilaiden kanssa!

• Kirjoittakaa maailman parhaita uutisia. Tilaa myös työpaja (2x45 min) YK-liitolta!
  • Seuratkaa kevään teemawebinaareja (opettajille ja opiskelijoille). Mukana mm. toimittaja Rauli Virtanen.
  • Hakekaa Maailman parhaat uutiset -lehden virtuaalitoimitukseen (5–10 nuorta). Nuoret toimittavat lehden yhteistyössä YK-liiton kanssa. Mukaan mahtuu vielä!

Lisätietoja sivustolta maailmanparhaatuutiset.fi Ota yhteyttä: christa.prusskij [ät] ykliitto.fi, 044 781 0304

Hanke on osa Mediataitoviikon 2018 ohjelmaa ja OKM:n rahoittama.