Viisi uutta maata valittiin YK:n turvallisuusneuvostoon

13.10.2010

YK:n yleiskokous valitsi eilen Kolumbian, Saksan, Intian, Portugalin ja Etelä-Afrikan turvallisuusneuvoston vaihtuviksi kaksivuotisiksi jäseniksi. Jäsenkausi alkaa ensi vuoden alusta. Maat astuvat edellisten viiden jäsenen Itävallan, Japanin, Meksikon, Turkin ja Ugandan tilalle. Tullakseen valituksi turvallisuusneuvostoon ehdokasmaat tarvitsevat kahden kolmasosan enemmistön äänistä, jotka yleiskokouksen 192 jäsenmaata antavat. Neuvoston viisi paikkaa on jaettu ryhmiin maantieteellisen sijainnin perusteella.

Kolumbia, Intia ja Etelä-Afrikka valittiin ilman kilpailua äänestyksen ensimmäisellä kierroksella edustamaan omaa maantieteellistä aluettaan, kun taas Länsi-Euroopan ja muiden valtioiden blokin kahta paikkaa hakivat Portugali ja Kanada sekä Saksa, joka sai yhden paikan ensimmäisellä äänestyskierroksella. Portugalin ja Kanadan välillä äänestettiin toisella kierroksella, jolloin Kanada vetäytyi ja luovutti paikan Portugalille.

Turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenmaat ovat Kiina, Ranska, Venäjä, Yhdistynyt kuningaskunta ja Yhdysvallat.

Linkki: YK:n turvallisuusneuvoston sivut