Videolinkki: Naiset rauhan turvaajina - keskustelutilaisuus SuomiAreenassa

Suomen YK-liitto ja Suomen Atlantti-seura järjestivät 21.7. Porin SuomiAreena -tapahtumassa keskustelutilaisuuden "Naiset rauhan turvaajina". MTV3:n videotallenne tilaisuudesta on nähtävissä täältä.

Tilaisuuden esittely:

YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 ("Naiset, rauha ja turvallisuus") mukaan naisille on taattava tasavertainen mahdollisuus osallistua rauhantyöhön sen kaikissa eri muodoissa. Mutta mikä on todellinen tilanne tällä hetkellä? Millaiset ovat naisten mahdollisuudet vaikuttaa rauhan rakentamiseen ja turvaamiseen esimerkiksi Afganistanissa? Pääsevätkö naiset ylipäätään mukaan rauhanprosesseihin, vai ovatko nämä prosessit edelleen yksinomaan sotilaiden käsissä? Mikä on naisten rooli rauhan turvaajina konfliktimaan arjessa?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin etsitään vastauksia Suomen YK-liiton ja Suomen Atlantti-seuran paneelissa Porin SuomiAreena-tapahtumassa 21.7. Tilaisuudessa yleisöllä on mahdollisuus esittää panelisteille kysymyksiä aiheesta.

Tilaisuuden ohjelma:

Avaus
Kansanedustaja, Suomen YK-liiton puheenjohtaja
Antti Kaikkonen

Puolustusministeriön ylijohtaja, Suomen suurlähettiläs Afganistanissa (1.9.2010 alkaen)
Pauli Järvenpää

Siviilikriisinhallinnan kansallinen koulutuskoordinaattori
Antti Häikiö

Ulkoministeriön YK-yksikön päällikkö, Suomen suurlähettiläs Indonesiassa (1.9.2010 alkaen)
Kai Sauer

Päätössanat
Euroopan parlamentin jäsen, Suomen Atlantti-seuran pj.
Liisa Jaakonsaari

Tilaisuuden puheenjohtajana toimii ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja,
Suomen Atlantti-Seuran varapuheenjohtaja Pertti Salolainen

Mukana haastamassa panelisteja ovat Vuoden 2010 pakolaisnainen Nasima Razmyar ja Suomen YK-liiton tiedottaja Eeva Hurmalainen.