Väyrynen myönsi humanitaarista apua Afganistaniin

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen allekirjoitti tiistaina 25. syyskuuta 1,3 miljoonan euron suuruiset avustuspäätökset humanitaarisesta avusta Afganistaniin. Apu suunnataan kohteisiinsa YK:n pakolaisohjelman, YK:n lastenrahaston ja Maailman elintarvikeohjelman välityksellä.

Väyrynen toteaa, että Suomi tulee lisäämään osallistumistaan kriisien ennalta ehkäisemiseen ja rauhanprosessien tukemiseen kehitysyhteistyömäärärahoin mahdollisuuksien mukaan, kuten hallitusohjelmassakin on mainittu. Sotilaallisissa kriisitilanteissa kehitysyhteistyön edellytykset ovat kuitenkin heikot, ja niiden yhteydessä osallistumisen taso ja tapa on tarkkaan harkittava. Humanitaarisen avun antaminen on Väyrysen mielestä perusteltua kriisitilanteissakin.

Tähän ajatteluun perustuu Väyrysen mukaan myös hallituksen päätös Suomen osallistumisesta Afganistanin kriisin ratkaisemiseen: kehitysyhteistyöstä tehdään perusteellinen arviointi, jonka pohjalta tulevan yhteistyön taso ja kohdentaminen ratkaistaan. Humanitaarista apua lisätään välittömästi.

Lisäksi Väyrynen huomauttaa, että Suomi on antanut Afganistanille suhteellisesti enemmän kehitysapua kuin Ruotsi ja Tanska ja enemmän kuin EU-maat keskimäärin.

Valtioneuvoston tiedote