Valtapeli tukee vaikuttamistyötä

Anni Vihriälä Maailman sosiaalifoorumissa Tunisiassa. (Kuva: Kari Bottas)

Maailman sosiaalifoorumissa Tunisiassa testattiin maaliskuun lopulla Power Play -peliä, jonka avulla voi analysoida ja kehittää keinoja yhteiskunnan muuttamiseksi.

Pelissä kehitetään luovaa ja kokonaisvaltaista ajattelua sekä opitaan yhdessä sosiaalisesta muutoksesta. Se toimii esimerkiksi kansalaisjärjestötoimijoiden ja -aktiivien vaikuttamistoiminnan tukena.

Power Playn on kehittänyt YK-liiton vaikuttamistyön asiantuntija Jenni Kauppila osana Kansalaisyhteiskunnan kapasiteetin vahvistaminen -hanketta.

Peli auttaa oivaltamaan valtarakenteita ja vaikuttamiskeinoja

"Peli houkutteli paikalle erityisesti nuoria, jotka selkeästi kaipasivat jotain toiminnallisempaa ohjelmaa. Peli toimi hyvin ja siitä syntyi todella mielenkiintoisia keskusteluja", toteaa Tunisian Power Play -työpajan toinen vetäjä Anni Vihriälä, joka on Kepan koulutussuunnittelija.

Pelissä työstettävä aihe valitaan aina pelikohtaisesti. Tällä kertaa osallistujat valitsivat aiheeksi vapaan liikkuvuuden, maantieteellisesti se rajattiin Tunisian ja Ranskan välillä tapahtuvaan muuttoliikkeeseen.

"Parhaita hetkiä omasta mielestäni olivat keskustelu ja muiden näkökulmien kuunteleminen sekä ja se, kun pelaajat kertoivat oivalluksistaan. Eräs pelaajakin sanoi ymmärtäneensä pelin edetessä, että militanttius ei toimi, vaan yhteistyö on paras tapa viedä asiaa eteenpäin", Vihriälä kertoo.

Miten peliä pelataan?

Pelaajat ehdottavat omia strategioitaan ja muut arvioivat niiden realistisuutta Head-Heart-Feet -ajatteluun pohjaten. Head-Heart-Feet -ajattelu esitellään Barefoot Guide 1 -oppaassa (sivulta 29 alkaen).

Pelin avulla mietitään erilaisia strategioita sosiaalisen muutoksen aikaansaamiseksi, pohditaan miten oma strategia vaikuttaa muihin toimijoihin ja kenen valtaa on syytä lisätä ja kenen pyrkiä vähentämään, jotta toivottu muutos tapahtuisi. Power play -pelissä käytetty vallan kehikko löytyy uunituoreesta Barefoot Guide 4 -oppaasta (sivu 103), joka julkaistiin myös Tunisiassa.

Päämääränä pelissä on kehittää vakuuttavimmat lähestymistavat, strategiat ja liittoumat, jotka auttavat saavuttamaan toivotut muutokset.  Peliä pelataan fasilitaattorin johdolla.

Pelaamisen lisäksi tärkeitä ovat reflektiohetket, joissa yhdessä mietitään, mitä pelin aikana on opittu ja mikä voisi olla luovempi strategia toimia.

Power Play -peliä pääsee pelaamaan myös Suomen sosiaalifoorumissa 25.4. Tervetuloa mukaan!

Lue myös Anni Vihriälän blogikirjoitus Power Playsta ja Tunisian kokemuksista Kepan jäsenblogissa.

Power Play -pelin pelaajia Maailman sosiaalifoorumissa Tunisiassa. (Kuva: Anni Vihriälä / Kepa)