Tiedote

Valokuvanäyttely alkuperäiskansojen oikeuksista ja maasaiden lyhytelokuvat Inarissa

Loliondon maasai-yhteisö suunnitteli ja kuvasi kolme lyhytelokuvaa YK-liiton työpajassa vuonna 2014. Kuva: Gareth Benest/ InsightShare

Kuvat Tansanian maasai-paimentolaisista ja pohjoisen kolttasaamelaisista ovat esillä Saamelaismuseossa Siidassa 22.–27.1. Torstaina 22.1. Inarissa pidetään myös alustus maasaiden ajankohtaisesta maanomistuskiistasta ja esitetään heidän tuottamansa lyhytelokuvat.

Suomen YK-liitto ja OSK Lumimuutos julkaisevat valokuvanäyttelyn, joka kertoo Tansanian maasaiden sekä pohjoisen kolttasaamelaisten arjesta ja alkuperäiskansojen ajankohtaisista haasteista.

Näyttely on esillä Inarin Saamelaismuseossa Siidassa 22.1.–27.1. ”Skábmagovat – Kaamoksen kuvia” -elokuvafestivaalien aikaan.

Siidassa 22.1. kello 16.00 järjestettävässä tilaisuudessa puhuu myös videon välityksellä tansanialaisen maasaijärjestön NGONETin edustaja Samwel Nangiria Taresero, joka alustaa Loliondon maasaiden ajankohtaisesta maanomistuskiistasta Loliondossa sekä YK-liiton vaikuttamistyön koordinaattori Jenni Kauppila, joka kertoo yhteisövideometodista.

Tilaisuudessa esitetään myös Tansanian maasai-yhteisön kuvaamat lyhytelokuvat, jotka tuotettiin YK-liiton ”Kansalaisyhteiskunnan kapasiteetinrakennus: YK-prosessit ja vaikuttamistyö” -hankkeen puitteissa yhteisövideometodin keinoin. Maasaiyhteisön jäsenet valitsivat aiheet ja puhujat sekä kuvasivat videot alusta loppuun asti yhdessä.

Kolttasaamelaisista kertova osuus on osa yhteistyötä, jota OSK Lumimuutos ja Suomen YK-liitto ovat tehneet YK-liiton hankkeen puitteissa. Se keskittyy etenkin Näätämö-joen yhteishallintahankkeeseen. Yhteishallinta on muualla kalottialueella käytössä oleva tapa sovittaa alkuperäiskansojen, paikallisten ja viranomaisten tarpeet, tiedot ja päätökset yhteen.

Maasai-kuvat on ottanut Gareth Benest InsightShare-järjestöstä. Kolttanäyttelyyn ovat kuvanneet materiaalia muun muassa Gleb Raygorodetsky (Kanada) ja Chris McNeave (USA).

Näyttelyn osoite:

SIIDA - Suoma sámiid Álbmotmusea | Suomen saamelaisten Kansallismuseo | National Museum of the Finnish Sámi
Sami museum - Saamelaismuseosäätiö
SIIDA
Inarintie 46
FI-99870 Anár | Inari

Lisätiedot:
Hankekoordinaattori Jenni Kauppila, jenni.kauppila ( at ) ykliitto.fi, 050 522 6241, Suomen YK-liitto
Tutkija Tero Mustonen, tero ( at ) lumi.fi, 040 7372424, OSK Lumimuutos

Suomen ja Tansanian YK-liittojen ja YK-liittojen maailmanliiton WFUNAn hanke on toteutettu Suomen ulkoasiainministeriön tuella.