Väkivaltaisuudet Afganistanissa kasvussa.

Yhdysvaltain maanpuolustuslaitoksen tiedusteluyksikön johtaja, kenraali Michael Maples, varoittaa väkivallan lisääntymisestä Afganistanissa. Vaikka afgaanikapinalliset ovat menettäneet iskuissa joukkoja, on heidän tekemiensä operaatioiden määrä kasvanut.

Human Rights Watchin mukaan jo yli 3000 ihmistä on saanut tämän vuoden aikana surmansa taisteluissa.

Kapinalliset ovat myös voimistaneet vaikutusvaltaansa Pashtu yhteisöissä, kertoo Maples. Vuoteen 2005 verrattuna väkivaltaisuudet ovat Afganistanissa kaksinkertaistuneet. On oletettavaa, että vuonna 2007 kapinalliset vaan vahvistavat näkyvän, aggressiivisen ja kuolettavien iskujen tekemistä, sanoi Maples AFP:n uutisten haastattelussa.

CIA:n päällikkö, kenraali Michael Hayden kertoi samassa tilaisuudessa, että Afganistanin hallitus tarvitsee kaiken mahdollisen avun, sillä sen omat voimavarat eivät riitä kapinallisten kuriin saamiseksi. "Kabulissa on kyllä poliittista tahtoa, mutta tarvittavat voimavarat puuttuvat", sanoi Hayden.

Presidentti Karzai on tietoinen maansa tilasta ja tunnustaa hallituksen vastuun. Väkivaltaisuuksia käsittelevän raportin mukaan, vuoden 2006 aikana Afganistanin konfliktissa on kuollut nelinkertainen määrä ihmisiä.

Yhdysvaltain hallituksen tekemä tutkimus puolestaan varoittaa oopiumviljelyn ja huumesalakuljetuksen uhkaavan Afganistanin hallituksen vakautta. Afganistanin heikentynyt turvallisuustilanne saattaa suistaa myös Yhdysvaltain huumeidenvastaisen ohjelman raiteiltaan, varoitetaan hallituksen tilintarkastustoimiston tekemässä raportissa.

Afganistan on maailman suurin oopiumin tuottaja ja kapinallisten epäillään rahoittavan toimintansa huumerahoilla.

Raportin mukaan, USAID:n huumeiden perinpohjaiseen hävittämiseen tähtäävä ohjelma on onnistunut ohjelman toimeenpanossa heikosti. Oopiumin viljely on kasvanut vuoden 2006 aikana 50 prosentilla ja ohjelman työntekijöitä vastaan on hyökätty, toisissa tapauksissa myös tapettu.

Lue koko artikkeli englanniksi