Uusi julkaisu! Naisten oikeuksien sopimus nyt suomeksi YK-liitosta

15.3.2011

Suomen YK-liitto on julkaissut suomenkielisen version YK:n Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevasta yleissopimuksesta (Naisten oikeuksien sopimus tai englanniksi lyhennettynä CEDAW).

Sopimus syntyi vuonna 1979 ja oli aikansa edistyksellinen asiakirja - sillä irtaannuttiin aikaisemmasta sopimusperinteestä, jossa naisia suojeltiin kuin lapsia. Lisäksi Naisten oikeuksien sopimus on ensimmäinen laajamittainen kansainvälinen sopimus, joka pyrkii naisten oikeuksien täysimääräiseen toteutumiseen kaikilla elämän osa-alueilla. Johtoajatuksenaan sopimus velvoittaa jäsenvaltioita aktiivisesti edistämään tasa-arvoa.

Suomessa ensimmäinen syrjinnänvastainen laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta säädettiin vuonna 1986. Myös Suomella on kuitenkin vielä matkaa syrjinnän todelliseen poistamiseen. Sopimusta valvova elin on esimerkiksi kehottanut Suomea raportoimaan erikseen toimistaan naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi.

Kirjanen on uusin julkaistu osa YK-liiton pienten kirjasten sarjassa. Taskukokoiseen ja selkokieliseen sopimustekstiin on kirjoittanut johdannon naistutkimuksen tieteenalan Minna Canth -akatemiaprofessori Kevät Nousiainen. Aikaisempia sarjan julkaisuja ovat YK:n peruskirja, Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistus, YK:n vammaissopimus sekä Unescon Kulttuurista moninaisuutta koskeva yleismaailmallinen julistus.

Kirjasen voi nyt tilata painettuna veloituksetta Suomen YK-liitosta, tai käydä tutustumassa siihen ilmaiseksi sähköisenä versiona tästä.