Uusi Ihmisoikeusneuvosto aloittaa työnsä maanantaina

YK:n uusi ihmisoikeusneuvosto kokoontuu maanantaina 19.6.2006 ensimmäiseen istuntoonsa. Avajaisseremoniaan osallistuvat sekä pääsihteeri Kofi Annan että yleiskokouksen puheenjohtaja Jan Eliasson. Ihmisoikeusneuvoston istunto kestää kesäkuun 30. päivään asti ja siihen osallistuu edustajia yli 100 maasta.

Ihmisoikeusneuvosto korvaa YK:n vanhan Ihmisoikeuskomission, jota monet pitivät tehottomana. Neuvoston asemaa onkin vahvistettu antamalla sille YK-järjestelmässä edeltäjäänsä korkeampi status yleiskokouksen lisäelimenä, sekä lisäämällä vuosittaisten istuntojen määrää. Neuvoston jäsenet edustavat aiempaa tasaisemmin eri maantieteellisiä alueita, ja jäsenmaiden omiin ihmisoikeuskysymyksiin kiinnitetään tarkemmin huomiota.

Yhdysvallat on kuitenkin sitä mieltä, että uudistukset 47-jäsenisessä neuvostossa eivät ole riittäviä. Yhdysvallat oli yksi neljästä maasta, jotka äänestivät neuvoston perustamista vastaan maaliskuussa. Yleiskokouksen päätöslauselma hyväksyttiin äänin 170 puolesta, neljä vastaan. Kolme maata pidättäytyi äänestyksestä.

Yhdysvallat vastustaa muun muassa neuvoston äänestysmenettelyä, joka mahdollistaa uusien maiden pääsyn neuvoston jäseneksi yksinkertaisella äänten enemmistöllä. Yhdysvallat kannattaa kahden kolmasosan enemmistöä, kuten myös pääsihteeri Annan on suositellut. Yhdysvaltojen eriävistä kannoista huolimatta Annan on toivottanut maan tervetulleeksi työskentelemään yhdessä muiden jäsenmaiden kanssa, jotta neuvosto saataisiin toimimaan mahdollisimman tehokkaasti.

"Olen vakuuttunut että neuvosto avaa uuden luvun YK:n työssä ihmisoikeuksien puolesta, ja kannustan kaikkia ponnistelemaan tämän tavoitteen hyväksi", Annan vetosi. Jan Eliassonin mukaan neuvoston perustaminen osoittaa jäsenmaiden pystyvän voittamaan erimielisyytensä ja työskentelemään yhdessä maailman ihmisten hyväksi. "Toivon neuvoston suhtautuvan tuleviin haasteisiin yhtä rakentavasti ja sitoutuneesti. Meidän on osoitettava maailmalle, että neuvoston perustaminen tarkoittaa uutta alkua YK:n ihmisoikeustyölle", Eliasson totesi.

Ihmisoikeusneuvostolla on iso urakka edessään. Tässä ja tulevissa istunnoissa neuvoston on muun muassa onnistuttava luomaan universaali arviointimekanismi ihmisoikeuksien valvomiseen. Neuvosto käy myös läpi edeltäjänsä ihmisoikeuskomission mandaatit ja vastuut sekä määrää 40 puolueetonta asiantuntijaa tutkimaan ihmisten poliittisten, taloudellisten, kulttuuristen ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista tietyissä maissa.

Lisää aiheesta englanniksi