UNICEF:n uusi kampanja tähtää lapsikuolleisuuden vähenemiseen Keski-Afrikan tasavallassa

YK:n lastenrahasto UNICEF on käynnistänyt Keski-Afrikan tasavallassa laajan rokotuskampanjan. Kampanjan aikana pyritään tarjoamaan lapsille ja heidän perheilleen työvälineitä kolmen keskeisimmän lapsikuolleisuutta aiheuttavan taudin torjumiseksi. Malaria, tuhkarokko ja ripuli ovat kaikki ehkäistävissä ennalta.

"YK-toimijat ja muut järjestöt pyörittävät kampanjoita jatkuvasti, mutta tämä kampanja on todella laaja ja me haluamme sen näkyvän selvästi", sanoo UNICEF:n Keski-Afrikan tasavallan edustaja Mahimbo Mdoe 10-päiväisestä kampanjasta.

"Tässä meillä on kolme ennaltaehkäistävää tautia, jotka tappavat paljon lapsia, ja tämän viikon aikana me vierailemme maan jokaisessa kolkassa jakamassa työvälineitä lapsille ja heidän vanhemmilleen tautien torjumiseksi", hän jatkaa.

UNICEF:n mukaan kampanjaa on valmisteltu lähes vuoden verran, muun muassa kouluttamalla yli 1750 vapaaehtoista ja valitsemalla 885 paikkaa rokotuksia varten.

"Tarvittavan välineistön saaminen paikoille on suuri haaste, mutta yhtä lailla suuri haaste on perheiden vakuuttaminen siitä, että on tärkeää rokottaa lapset, laittaa heidät nukkumaan hyttysverkkojen suojaamina ja saada heidät käyttämään saippuaa säännöllisesti", sanoo Eli Josoa Ramamonjisoa, UNICEF:n terveyssektorin johtaja Keski-Afrikan tasavallassa.

Kampanjan aikana noin 800 000 alle 5-vuotiasta lasta tullaan rokottamaan tuhkarokkoa vastaan. Lisäksi heille tullaan jakamaan ilmaista saippuaa ripulin leviämisen estämiseksi sekä hyönteismyrkyllä käsiteltyjä hyttysverkkoja malarian tarttumisen estämiseksi.

Osana kampanjaa jaetaan myös tietoa erilaisia medioita hyödyntäen. Tietoa jaetaan julisteiden, radiossa julkaistavien tietoiskujen, uutisartikkeleiden sekä yksityisten puhelinyhtiöiden asiakkailleen lähettämien tekstiviestien avulla. Lisäksi järjestetään rock-konsertti, jonka aikana aihetta käsitellään.

UNICEF:n mukaan tiedonjakaminen alkaa tuottaa hedelmää. Eri puolilla maata sairaalat ja terveyskeskukset ovat raportoineet rokotuksia odottavien äitien ja lasten jonoista.

Alkuperäinen artikkeli:

New UNICEF campaign aims to reduce child deaths in Central African Republic