UNHCR:n nettipeli tuo pakolaisen arjen luokkahuoneeseen

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on julkistanut pakolaisuutta käsittelevän Kovat kertoimet - nettipelin. Peli pureutuu paon syihin ja pakomatkan vaaroihin ja nostaa pöydälle uudessa asuinmaassa odotettavissa olevia ennakkoluuloja.

Kovat kertoimet on suunnattu erityisesti yläasteikäisille nuorille ja se soveltuu hyvin osaksi kouluopetusta. Pelissä on kolme osiota: peli, tietosivusto sekä opettajan opas.

Pelin käyttäjä astuu pakolaisen saappaisiin ja hänen on selvittävänä kolme vaihetta: pako kotoa, pakomatka ja lopulta integroitumisen haasteet uudessa kotimaassa. Käyttäjän, kuten pakolaisen oikeassa elämässä, on selvittävä hankalista ja hämmentävistä tilanteista ja tehtävä vaikeita valintoja. Painetta lisäävät kortilla oleva aika, josta muistuttavat vartijan lähestyvät askeleet tai tikittävä kello. Valtteina ovat sinnikkyys ja pitkä pinna.

Tietosivustoon on kerätty taustatietoja ihmisoikeuksista ja pakolaisten suojelusta, perustietoja turvapaikkajärjestelmästä Suomessa ja oikeiden pakolaisten haastatteluja. Tietosivuston rakenne on sama kuin pelissä, ja siellä voi käydä pelin kuluessa täydentämässä tietojaan.

Opettajan oppaassa on ideoita peliä tukevista harjoituksista ja keskustelunaiheista, joita voi soveltaa luokkatilanteessa.

Kovat kertoimet on aikaisemmin julkaistu ruotsiksi, norjaksi, saksaksi, englanniksi ja kreikaksi. Vuoden 2008 aikana peli julkaistaan tanskaksi, espanjaksi, ranskaksi ja islanniksi. Itävallassa peli palkittiin vuoden 2006 parhaana interaktiivisena pelinä. Suomenkielinen versio on toteutettu yhteistyössä työministeriön, opetusministeriön ja Suomen Pakolaisavun kanssa.

Kovat kertoimet -peli

Lisätiedot: