Turvallisuusneuvostoon viisi uutta jäsenmaata

YK:n yleiskokous valitsi 16.10. viisi uutta jäsenmaata turvallisuusneuvostoon: Vietnam, Burkina Faso, Libya, Dominikaaninen tasavalta ja Costa Rica. Uusi kaksivuotinen jäsenyyskausi alkaa vuodenvaihteessa. Nykyiset vaihtuvat jäsenmaat Kongon demokraattinen tasavalta, Ghana, Peru, Qatar ja Slovakia päättävät kautensa 31.12.2007.

Vietnam oli ainoa ehdokas Aasiasta ja pystyi vaivatta varmistamaan paikkansa neuvostossa. Afrikasta valittiin kaksi Afrikan unionin tukemaa ehdokasta, Libya ja Burkina Faso. Mauritania oli myös ehdolla, mutta vetäytyi kilpailusta syyskuussa. Libya sai 178 ja Burkina Faso 185 ääntä. Senegal sai yllättävästi yhden äänen.

Itä-Euroopan ja Latinalaisen Amerikan kohdalla vaalitulos oli vaikeammin ennakoitavissa. Kroatian ja Tsêkin välinen kamppailu jäsenyydestä ratkesi Kroatian eduksi, kun Tsêkki yllättäen perääntyi toisella kierroksella. Dominikaaninen tasavalta vetäytyi kilpailusta kolmannella kierroksella, ja Costa Rica valittiin kolmatta kertaa Latinalaisen Amerikan edustajaksi.

Libyan ja Vietnamin liittyminen neuvostoon on selvä osoitus siitä, että poliittinen ilmapiiri on voimakkaasti muuttunut viime vuosikymmenien aikana. Yhdysvallat on toistuvasti kieltäytynyt hyväksymästä Libyaa neuvostoon. Tämä on johtunut pitkälti siitä, että Libyaa epäiltiin terrosimikytköksistä. Vietnamin jäsenyys turvallisuusneuvostossa oli myös pitkään hankala ajatus Yhdysvalloille.

Turvallisuusneuvoston on jäsenmäärältään YK:n pienin toimielin. Viidestätoista jäsenpaikasta kymmenen vaihtuu säännöllisin väliajoin. Jäsenyyskausi kestää kaksi vuotta. Yleiskokous päättää jäsenyydestä kahden kolmasosan enemmistöllä.

Neuvoston pysyvät jäsenet ovat Yhdysvallat, Kiina, Venäjä, Iso-Britannia ja Ranska.

Suomi on ollut jäsenenä turvallisuusneuvostossa kaksi kertaa (1969-70, 1989-90) ja pyrkii jäseneksi kaudelle 2013 - 2014.

Lue lisää aiheesta