Torstaina vietetään kansainvälistä nuorten päivää

12.8.2010

Torstaina vietetään kansainvälistä nuorten päivää. Samalla alkaa nuorten teemavuosi, jonka kantavana teemana on dialogi ja molemminpuolinen ymmärrys.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kirjoittaa viestissään, että nuorilla on keskeinen rooli tämän päivän maailmassa.

"Sosiaalisesti ja taloudellisesti haastavassa ympäristössä elävä nuoriso ansaitsee erityistä huomiota. 87 prosenttia maailman 15-24-vuotiaista asuu kehitysmaissa. Globaali talouskriisi on vaikuttanut suhteettoman voimakkaasti erityisesti nuoriin, jotka ovat menettäneet työnsä, kamppailevat tullakseen toimeen matalapalkkaisissa töissä ja joiden mahdollisuudet koulutukseen ovat heikentyneet. Talouksien alkaessa vähitellen vakautua myös nuorten tarpeiden tulisi tulla huomioiduiksi", Ban kirjoittaa.

Ban sanoo ihailevansa nuorten idealismia ja uskoo heissä olevan voimaa löytää ratkaisut muun muassa ilmastonmuutoksen ja leviävien sairauksien pysäyttämiseen. Ban peräänkuuluttaa YK:n jäsenvaltioilta aiempaa suurempaa panostusta nuorisoon.

"Maailmassa, jossa erilaiset ihmiset ja perinteet ovat yhä läheisemmin ja useammin tekemisissä keskenään on ehdottoman tärkeää, että nuoret ihmiset oppivat kuuntelemaan tarkasti, ymmärtämään toisiaan, antamaan tilaa erilaisille mielipiteille sekä ratkomaan konflikteja", pääsihteeri toteaa.

Kansainvälisen nuorten vuoden tapahtumia voi selata täällä.