Tasa-arvo vallan tavaksi – kansainvälisen naistenpäivän pääjuhla Bio Rexissä 7.3.2008

Naistenpäivällä on lähes satavuotinen historia. Ensimmäistä kertaa kansallista naistenpäivää vietettiin helmikuun viimeisenä sunnuntaina vuonna 1909 Yhdysvalloissa. Seuraavana vuonna sosialistien kansainvälisessä kokouksessa Kööpenhaminassa nostettiin esille ajatus naisasialiikkeen kunniaksi ja naisten yleisen äänioikeuden edistämiseksi järjestettävästä kansainvälisestä naistenpäivästä. Yli 100 naista 17 eri maasta puolsivat ajatusta yksimielisesti. Joukossa oli myös suomalaisia naisaktiiveja.

Kansainvälistä naistenpäivää alettiin YK:n suosituksesta viettää 8. maaliskuuta vuonna 1975. Niin kehittyneissä kuin kehittyvissäkin maissa naisten asema on parantunut merkittävästi sitten 70-luvun. Paljon on kuitenkin vielä tehtävä, jotta täysi tasa-arvo voisi toteutua. Kansainvälinen naistenpäivä antaa mahdollisuuden huomioida naisten saavutuksia sekä tuoda esille niitä ongelmakohtia ja haasteita, joita naiset vielä kohtaavat paikallisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.

Vuosien saatossa kansainvälisestä naistenpäivästä on muodostunut myös Suomessa merkittävä tapahtuma tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden, rauhan ja kehityksen puolesta toimimiselle. Tänä vuonna naistenpäivän vietto saa aikaisempaa valtakunnallisemman luonteen. Bio Rexissä Helsingissä 7.3. pidettävä naistenpäivän pääjuhla nauhoitetaan, ja se on katsottavissa verkkotv-lähetyksenä koko maassa. Tavoitteena on, että mahdollisimman monella paikkakunnalla järjestetään oma naistenpäivän tapahtuma, jonka keskeisenä osana on tämä taltiointi.

Osana naistenpäivän pääjuhlaa Suomen naisjärjestöt ja tasa-arvoviranomaiset esittäytyvät ja tarjoavat kahvit Bio Rexin aulassa klo 13.00 alkaen. Varsinainen ohjelma alkaa klo 14. Luvassa on monia mielenkiintoisia puheenvuoroja tasa-arvon tarpeesta ja tilasta nyky-Suomessa.

Kansainvälisen naistenpäivän ohjelma