Tallenne: Suomi osana globaalia ja eurooppalaista yhteisöä

ETYJ-paneelissa keskustelivat Timo Kantola (vas), Heidi Hautala, Eva Biaudet ja Anne Palm.

Perjantaina 8.5. pidetyssä "YK 60 – ETYJ 40 – EU 20: Suomi osana globaalia ja eurooppalaista yhteisöä" -seminaarissa käytiin paljon mielenkiintoista keskustelua.

Seminaarissa pohdittiin, miten Suomen YK-, ETYJ- ja EU -jäsenyydet ovat muokanneet Suomen asemaa, identiteettiä ja ulkopolitiikkaa. Miten Suomi on vaikuttanut ja mitä se on saavuttanut näiden järjestöjen kautta? Mikä on EU:n, ETYJ:n ja YK:n merkitys Suomelle tulevaisuudessa?

Pääpuhujana toimi presidentti Tarja Halonen. YK:ta ja Suomen vaikutumahdollisuutta järjestössä pohtivat Johanna Karanko, Marjatta Rasi ja Timo Soikkanen. ETYJ-paneelissa keskustelivat Eva Biaudet, Heidi Hautala, Timo Kantola sekä Anne Palm. Kaksikymmentävuotista EU-jäsenyyttä puolestaan puivat Liisa Jaakonsaari, Sirpa Rautio ja Jan Store.

Tilaisuuden moderoi Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen. Loppupuheenvuoron piti ministeri Jaakko Iloniemi.

Tilaisuuden tallenteen voi katsoa seuraavista linkeistä:

Osa 1: YK 60 – ETYJ 40 – EU 20  – Seminaarin avaus, Tarja Halosen puhe ja YK-paneeli

Osa 2: YK 60 – ETYJ 40 – EU 20  – ETYJ-paneelin alkuosa

Osa 3: YK 60 – ETYJ 40 – EU 20  – ETYJ-paneelin loppuosa, EU-paneelin alkuosa

Osa 4: YK 60 – ETYJ 40 – EU 20  – EU-paneelin loppuosa, Jaakko Iloniemen yhteenveto