Takaisin MDG-raiteille - köyhyydenvastaiset sitoumukset käytännön toimiksi

YK:n yleiskokouksen erityisistunto järjestettiin 1.-2.4.2008 YK:n päämajassa New Yorkissa. Istunnon teemana olivat vuosituhattavoitteet: Recognising the achievements, addressing the challenges and getting back on track to achieve the MDGs by 2015.

Erityisistunnon avanneen yleiskokouksen puheenjohtajan Srgjan Kerimin mukaan maailma voi saavuttaa vuosituhattavoitteet vuoteen 2015 mennessä ainoastaan, jos jäsenvaltiot sitoutuvat asiaan entistä paremmin.

"Panokset ovat korkeat. Jos saavutamme vuosituhattavoitteet ajoissa, 500 miljoonaa ihmistä nousee pois köyhyysrajan alapuolelta, 300 miljoonaa ihmistä enemmän saa riittävästi ravintoa ja 30 miljoonan lapsen henki säästyy", Kerim totesi. Hänen mukaansa avunantajien tulee tehdä maakohtaiset aikataulut avun lisäämiseksi. Huomiota tulee kiinnittää johdonmukaisemman kehitysagendan luomiseksi.

Erityisistunnossa puhui myös pääsihteeri Ban Ki-moon. Hän toivoo tänä vuonna järjestettäviltä kansainvälisiltä kokouksilta, erityisesti Afrikan kehitystarpeita käsittelevältä korkean tason tapaamiselta, vahvaa viestiä hallituksille koskien kehitysrahoituksen tarpeita.

Suomen pääministeri Matti Vanhanen käytti erityisistunnossa avunantajamaiden yhteisen puheenvuoron. Avunsaajamaiden puheenvuoron käytti Malin ulkoministeri Moctar Ouane.

Matti Vanhanen korosti puheenvuorossaan ilmastonmuutoksen asettamien haasteiden lisäksi kehityksen, turvallisuuden ja ihmisoikeuksien välistä yhteyttä. Hänen mukaansa maailman köyhistä 70 % on naisia, ja he ovat erityisen haavoittuvassa asemassa ilmastonmuutoksen vaikutuksille. Ainoastaan osallistamalla naiset täysivaltaisesti yhteiskuntaan voidaan yhteisesti asetetut tavoitteet saavuttaa.

Moctar Ouane korosti puheenvuorossaan muun muassa Monterreyn kehitysrahoituskokouksen päätelmien sekä Brysselin vähiten kehittyneitä maita koskevan toimintaohjelman toimeenpanoa. Hän korosti myös tarvetta luoda ja soveltaa strategioita kehitysmaiden nuorten työllistämiseksi.

Yleiskokouksen MDG-erityisistunto

Matti Vanhasen puheenvuoro (englanniksi, pdf)

Moctar Ouanen puheenvuoro (ranskaksi, pdf)

Lähde: Time to translate anti-poverty commitments into action