Syyrian palestiinalaispakolaisten ahdinko syvenee - UNRWA taistelee avun perille saamiseksi

Kuva on YK-liiton Syyria-keräyksestä, jonka avulla autetaan Syyrian sodasta kärsiviä siviilejä YK-järjestöjen kautta. Keräykseen voi edelleen osallistua.

YK:n palestiinalaisten avustusjärjestö UNRWA (The United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) on huolestunut väkivallan kärjistymisestä Syyriassa. Khan Eshiehin pakolaisleirin lähellä käydyt kiivaat taistelut ovat vaatineet jo useiden palestiinalaispakolaisen hengen, myös pakolaisten koteja on tuhoutunut.

Syyriassa oleskelee jopa 450 000 palestiinalaispakolaista, joista 95 prosenttia elää täysin UNRWA:n välittämän avun varassa. Pelkästään Aleppon alueella UNRWA auttaa noin 25 000 palestiinalaispakolaista niin Aleppon kaupungin kuin maaseudulla sijatsevan Neirabin leirilläkin.

UNRWA kertoo olevansa syvästi huolissaan palestiinalaispakolaisten hengen puolesta Syyriassa. Järjestö vaatii, että kaikki osapuolet pidättäytyvät sotkemasta siviilejä taisteluihinsa. Siviiliuhrien välttämiseksi on järjestön mukaan aivan olennaista, että sodan kaikki osapuolet kunnioittavat kansainvälistä humanitaarista oikeutta.

Kahden viime viikon aikana väkivallan eskaloituinen on vaatinut seitsemän palestiinalaispakolaisen hengen Damaskoksen maaseudulla. 75 UNRWAN:n työntekijää pysyttelee alueella ylläpitääkseen Khan Eshiehin pakolaisleirin kolmea koulua ja yhtä terveysasemaa, joskin vuodesta 2013 humanitaarisen avun pääsy alueelle on vaikeutunut merkittävästi. Saadakseen apua, pakolaisten on omin turvin selviydyttävä hakemaan avustustarvikkeita jakelukeskuksiin Sahnayassa tai Khan Dannounissa.

Lue englanninkielinen artikkeli: Escalation of Violence in Syria Claiming Palestine Refugee Lives (UNRWA)

Auta Syyrian sodan siviilejä YK-liiton keräyksen avulla!