Syyrian Ghoutan-tutkimusten ensimmäinen päivä käynnistyi vastoinkäymisten saattelemana

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon huhtikuussa New Yorkissa kemiallisten aseiden tutkimusjohtajan Åke Sellströmin (vas.) kanssa. Kuva: UN Photo/Eskinder Debebe

YK:n kemiallisten aseiden tutkimusryhmä aloitti eilen tutkimuksensa Ghoutan alueella Damaskoksessa mutta joutui heti aseellisen välikohtauksen keskelle. YK:n tiedottaja Farhan Haqin mukaan tuntemattomat tarkka-ampujat tulittivat ryhmää kuljettaneen saattuen johtoautoa rikkoen sen renkaat ja etuikkunan. Kukaan ei loukkaantunut tulituksessa. Ryhmä palasi tukikohtanaan pitämään hotelliin ottamaan käyttöön uuden auton ja pystyi jatkamaan matkaansa Ghoutan alueelle. Haqin mukaan päivä oli ”antoisa” ja ryhmä tulisi jatkamaan tänään tutkimuksia analysoituaan ensimmäisen päivän tulokset.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin tiedotteen mukaan ryhmä vieraili kahdessa sairaalassa, haastatteli todistajia, välikohtauksesta selvinneitä uhreja ja lääkärejä sekä keräsi näytteitä. The Guardianin haastattelema syyrialaisen lääkärin Abu Akramin mukaan tutkimusryhmän vierailu uhreja hoitavassa sairaalassa Mua’adamiyat Al-Shamissa kesti etukäteen sovitun kuuden tunnin sijaan vain 90 minuuttia, jonka jälkeen hallituksen joukot vaativat ryhmää poistumaan turvallisuussyihin vedoten.

Tutkimusryhmällä, joka toimii yhteistyössä Kemiallisten aseiden kieltojärjestö OPCW:n ja Maailman terveysjärjestön kanssa, on tällä hetkellä lupa toimia Syyriassa 14 päivää tutkiakseen Ghoutan lisäksi kolmea muuta mahdollista iskupaikkaa, jossa kemiallisia aseita on käytetty, mutta tutkimusaikaa on mahdollista pidentää tarpeen mukaan. Ban on kertonut ohjeistaneensa aseistariisuntatoimisto UNODA:n johtajaa Angela Kanea välittämään ankaran valituksen Syyrian hallitukselle ja kapinallisten joukoille saattueen tulituksen johdosta, jotta vastaavanlaisia välikohtauksia ei enää tapahdu ja että tutkimusryhmän turvallisuus on taattu tulevina tutkimuspäivinä.

Lisätietoa:

Syria: UN chemical weapons team reaches inspection site after convoy hit with sniper fire (UN News)

UN inspectors ordered out by regime after 90 minutes – doctor (The Guardian

YK:n tutkijaryhmä tutkimassa viimeviikkoista kemiallista iskua Ghoutassa (Suomen YK-liitto)