Suomi sai YK:n ilmastosihteeristöltä kiitosta kasvihuonekaasujen vähentämisestä

18.10.2010

YK:n ilmastosihteeristön UNFCCC:n raportin mukaan Suomi on täyttänyt hyvin velvoitteet, jotka YK:n ilmastosopimuksen Kioton pöytäkirja asettaa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Sihteeristön raportin tarkoituksena on arvioida Suomen toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi haastattelemalla noin 70 suomalaista ilmastoasiantuntijaa ja perehtymällä laajaan tausta-aineistoon. YK:n ilmastonmuutoksen puitesopimus velvoittaa jäsenmaat myös raportoimaan 4-5 vuoden välein ilmastonmuutokseen liittyvistä toimistaan.

Raportti oli viides laatuaan. Ympäristöneuvos Jaakko Ojalan mukaan säännölliset tarkastukset motivoivatkin korjaamaan aiemmat puutteet ja toteuttamaan suositukset. Suomi sai tällä kertaa parannusehdotuksia raportoinnin ja tietojen toimittamisen parantamiseksi, mutta tärkeimpänä ympäristöministeriön ilmastoryhmä pitää loppulausunnossa annettua palautetta, jonka mukaan Suomi on täyttänyt kaikki Kioton pöytäkirjan mukaiset velvoitteet.

Ilmastosihteeristön raportissa todetaan, että päätökset ydinvoiman lisäämisestä, ulkomailta ostettavan sähkön määrä sekä metsätalouden tulevaisuudennäkymät vaikuttavat merkittävästi Suomen ilmastopolitiikkaan. Raportti pitää haastavana EU:n Suomelle asettamaa uusiutuvan energian lisäämisen tavoitetta. Tulevaisuuden ongelmien arvioidaan liittyvän maatalouteen ja liikenteeseen. "Kyseiset sektorit ovat päästökaupan ulkopuolella, ja nopeiden päästövähennystoimien toteutus on haaste näillä sektoreilla. Toimien toteutus on toki aloitettu, mutta aitoja tuloksia syntyy viiveellä", Ojala kommentoi.

Hyvää palautetta Suomelle tuli myös ilmastopoliittisesta selonteosta, kehitysmaiden meteorologisten ja hydrologisten palveluiden tukemisesta, monipuolisesta ilmastoviestinnästä sekä naisten aseman parantamisesta kansainvälisessä ilmastopolitiikassa.

Linkki: YK:n ilmastosihteeristön Suomen-maaraportti