Suomen YK-liitto lahjoittaa valtiovarainministerille 0,7 neliökilometriä raivattua miinakenttää

Suomen YK-liitto lahjoittaa keskiviikkona 28.1. klo 10.30 valtiovarainministeri Jyrki Kataiselle 0,7 neliökilometriä raivattua miinakenttää. Lahja on osa Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan koordinoimaa Toivo tulee talkoisiin -kampanjaa. Toivotalkoilla haetaan enemmän ja parempaa kehitysyhteistyötä.

Raivattu miinakenttä on hyvä muistutus turvallisuuden, kehityksen ja ihmisoikeuksien välisestä yhteydestä: ilman kehitystä ei voi olla turvallisuutta, ilman turvallisuutta ei voi olla kehitystä - ja kumpikaan näistä ei toteudu, ellei ihmisoikeuksia kunnioiteta.

Inhimillisessä kehityksessä on kyse paljon muustakin kuin kansantalouksien kasvusta. Perusedellytyksiä ovat pitkä ja terve elämä, mahdollisuus hankkia tietoa sekä riittävään elintasoon tarvittavat resurssit. Raivattu miinakenttä antaa ihmisille mahdollisuuden viljellä maata ja tuottaa hyvinvointia itselle ja elinympäristölle. Tavoitteena tulee olla maailma, jossa jokainen ihminen voi mahdollisimman pitkälle itse valita, millaista elämää haluaa elää.

Ministeri Kataiselle lahjoitettu raivattu miinakenttä on hankittu kansallisten YK-liittojen yhdessä YK:n kehitysohjelman UNDP:n kanssa toteuttaman Adopt-A-Minefield -kampanjan avulla.

Kampanjan ohjelmilla tuetaan miinanraivausta ja annetaan tukea miinojen haavoittamille ihmisille kuudessa eri maassa: Afganistanissa, Bosnia-Hertsegovinassa, Kamputseassa, Kroatiassa, Mosambikissa ja Vietnamissa.

Vuoden 2008 Landmine Monitor -raportin mukaan esimerkiksi Afganistanissa miinoitettuna arvioidaan olevan 722 neliökilometrin, Bosnia-Hertsegovinassa 1738 neliökilometrin ja Kroatiassa 997 neliökilometrin laajuinen alue. Saman raportin mukaan Mosambikissa miinoitettuna arvioidaan olevan enää 12 neliökilometrin laajuinen alue.

Lisätietoja: tiedottaja Inka Leisma, 040 547 9367

Adopt-A-Minefield