Suomen YK-liiton Afganistan-kilpailu Maailmankansalaisen kypsyyskokeen tekijöille

YK-liitto kannustaa Maailmankansalaisen kypsyyskokeen tekijöitä tutkimaan Afganistania ja YK:n vuosituhattavoitteiden toteutumista maassa. Kilpailu on avoin kaikille. Kilpailuun osallistuvien tulee palauttaa työ Suomen YK-liittoon viimeistään 1.11.2006. (Muut kuin kilpailuun osallistuvat Maailmankansalaisen kypsyyskoetta valmistelevat oppijat voivat palauttaa työnsä liittoon milloin tahansa.)

Oppijat voivat pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Millaista on lasten arki Afganistanissa?
- Miten naisten ja tyttöjen oikeudet toteutuvat maassa?
- Mikä on paluumuuttajien arki sodan runtelemalla alueella?
- Minkälaisia kulttuureja, vähemmistöjä ja uskontoja maasta löytyy?
- Miten maailmanpoliittiset käänteet ovat vaikuttaneet Afganistaniin?
- Miten YK toimii maassa?
- Mikä merkitys kehitysavulla on maan tulevaisuudelle?
- Miten YK:n vuosituhattavoitteet toteutuvat Afganistanissa?
- Mitä suomalaiset rauhanturvaajat tekevät maassa?

Työt tulisi palauttaa YK-liittoon kirjallisena sekä levykkeellä. Näin voimme hyödyntää oppijoiden tietämystä - parhaiden töiden antia - myös YK-liiton Afganistan-hankkeen aineistosivuilla. Parhaimmat Maailmankansalaisen työt, joissa käsitellään monipuolisesti, asiantuntevasti ja omaperäisesti Afganistania palkitaan Ihmisoikeuksien päivänä 10.12.2006. Suomen YK-liitto kannustaa tutkimaan asioita kriittisesti, pohtimaan omia asenteitaan ja arvojaan sekä levittämään omaa asiantuntemustaan muille. Pääpalkintona on matka tutustumaan YK-järjestöihin sekä Suomen YK-liiton Hyviä Tekoja -kampanjan tuotteita.

Lisätietoja: Suomen YK-liiton kouluttajalta Tiina Salmio, 041-545 6770, tiina.salmio [ät] ykliitto.fi
Maailmankansalaisen oppijan ja ohjaajan opas: www.ykliitto.fi/maakansa
Hyviä Tekoja -kampanja: www.ykliitto.fi/hyviatekoja

Maailmankansalaisen kypsyyskoe pähkinänkuoressa

Kypsyyskoe on Suomen YK-liiton kansainvälisyyskasvatuksen opetusohjelma, joka on suunnattu kaikille riippumatta iästä, asuinpaikasta tai koulutuksesta. Kokeen aikana tekijä tutustuu itseään kiinnostavaan kansainvälisyyteen liittyvään teemaan yksin, pareittain tai ryhmässä.Maailmankansalaisen kypsyyskoe soveltuu suoritettavaksi osana koulujen ja oppilaitosten opetustarjontaa. Se rakentuu neljästä osasta: päiväkirjasta, tutkimusosuudesta, toimintaosuudesta ja itsearvioinnista. Kypsyyskoe voi olla vapaavalintainen kurssi, projekti- tai päättötyö tai se voi korvata osia opintokokonaisuudesta. Kokeen metodi perustuu itseohjautuvan ja tutkivan oppimisen teoriaan.Osallistuminen vahvistaa yhteistoiminnallisuutta, omatoimisuutta, luovuutta, kommunikaatiovalmiuksien kehittymistä, kriittisyyttä ja asiantuntijuuteen kasvamista tutkitun aiheen alueella. Ohjaajan tuki on tärkeä vahvistettaessa itseohjautuvan ja tutkivan opiskelijan valmiuksia.