Suomen ihmisoikeustilanne arvioidaan

YK:n ihmisoikeusneuvosto järjestää ensimmäisen UPR-istuntonsa (Universal Periodic Review) 7.-8.4.2008. Istunnossa arvioidaan kuusitoista valtiota seuraavassa järjestyksessä: Bahrain, Ecuador, Tunisia, Marokko, Indonesia, Suomi, Iso-Britannia, Intia, Brasilia, Filippiinit, Algeria, Puola, Alankomaat, Etelä-Afrikka, Tsekin tasavalta sekä Argentiina.

Neuvoston toimintatapoja koskeva päätöslauselma, niin sanottu institution-building package, joka hyväksyttiin kesäkuussa 2007 (päätöslauselma 5/1) mahdollistaa kansalaisjärjestöjen aktiivisen osallistumisen UPR-prosessiin. Arvioinnissa käytetään kolmiosaista asiakirjakokonaisuutta: 1) kyseisen valtion tuottama tieto, 2) neuvoston oma dokumentointi sekä muut ihmisoikeuksia koskevat YK-asiakirjat kyseisen maan osalta sekä 3) muiden sidosryhmien tuottama tieto, mukaan lukien kansalaisjärjestöt. Yhteenvedon asiakirjoista tekee Ihmisoikeusvaltuutetun toimisto, joka toimii neuvoston sihteeristönä.

Kansalaisjärjestöjen tuottamalle tiedolle lisää aikaa

Ihmisoikeusvaltuutetun toimisto ilmoitti 8.10.2007, että kansalaisjärjestöjen tuottama tieto huhtikuun istuntoa varten tulee toimittaa jo 30.10.2007 mennessä. Amnesty International, Human Rights Watch, International Service for Human RIghts (ISHR) sekä International Federation for Human Rights (FIDH) esittivät huolensa lyhyeksi jäävästä valmistautumisaikataulusta.

Kansalaisjärjestöjen mukaan kansalaisjärjestöjen osallisuus arviointiprosessiin vaarantuu, mikäli valmistautumiseen jätetään liian vähän aikaa. Ihmisoikeusvaltuutetun toimisto suostui siirtämään aikarajaa marraskuun 20. päivään asti, vaikka järjestöt pyysivät aikarajan siirtämistä joulukuun loppuun.

Tiedon toimittamisen lisäksi kansalaisjärjestöt sekä muut relevantit sidosryhmät voivat osallistua UPR-prosessiin osallistumalla arviointitilaisuuksiin, kommentoimalla arviointia ennen lopullisen arviointilausunnon (review outcome) jättämistä sekä osallistumalla arviointilausunnon seurantaan ja toimeenpanoon (päätöslauselma 5/1).

Genevessä toimivien, ihmisoikeusneuvoston työtä läheltä seuraavien, kansalaisjärjestöjen mukaan eri maissa toimivat järjestöt eivät vielä ole päättäneet, kuinka organisoida tiedon tuottaminen UPR-prosessia varten.

Tulevat UPR-istunnot

Toinen UPR-istunto järjestetään 5.-16.5.2008. Istunnossa arvioidaan viisitoista valtiota seuraavassa järjestyksessä: Gabon, Ghana, Peru, Guatemala, Korean tasavalta, Sveitsi, Pakistan, Sambia, Japani, Ukraina, Sri Lanka, Ranska, Tonga, Romania ja Mali.

Kolmas UPR-istunto järjestetään 1.-12.12.2008. Istunnossa arvioidaan kuusitoista valtiota seuraavassa järjestyksessä: Botswana, Bahamasaaret, Burundi, Luxemburg, Barbados, Montenegro, Yhdistyneet Arabiemiraatit, Israel, Liechtenstein, Serbia, Turkmenistan, Burkina Faso, Cape Verde, Kolumbia, Uzbekistan ja Tuvalu.

Artikkeli englanniksi
Institution-building of the United Nations Human Rights Council, päätöslauselma 5/1 (.doc)