Suomelta 5 miljoonaa euroa apua Afrikan sarveen

Ulkoministeriö myöntää kehitysministeri Heidi Hautalan päätöksellä 5 miljoonaa euroa Afrikan sarven humanitaarisen kriisin uhreille. Tuesta 3 miljoonaa euroa ohjataan YK:n alaiselle Maailman ruokaohjelma WFP:lle, 1,1 miljoonaa euroa Suomen Punaiselle Ristille ja 900 000 euroa Kirkon Ulkomaanavulle.

Afrikan sarven alue kärsii vakavimmasta kuivuudesta vuosikymmeniin, jonka seurauksena Somalia, Etiopia ja Kenia kärsivät jo osin nälänhädästä. WFP on julistanut alueelle yleisen hätätilan ja on nostanut kriisin korkeimmaksi humanitaariseksi prioriteetikseen. Arviolta 12,4 miljoonaa ihmistä tarvitsee kiireellistä hätäapua. Kahden viikon aikana avun tarvitsijoiden määrä on kasvanut yli 1,6 miljoonalla ihmisellä.

WFP ja muut järjestöt ovat tehneet töitä kuivuuden vaikutusten kanssa yli kuusi kuukautta. Somaliassa humanitaaristen järjestöjen on vaikea päästä kaikille alueille ja osaltaan sen takia kriisi on kehittynyt näin vakavaksi. Nälänhätä on julistettu juuri niille Somalian eteläisille alueille, joihin humanitaarinen pääsy on ollut rajoitettua.

WFP harkitsee energiakeksien ja lisäravinnon toimittamista Etelä-Somalian strategisiin paikkoihin ilmasiltojen avulla. Kansalliset ja kansainväliset kansalaisjärjestöt veisivät ne perille apua tarvitseville. Operaatiosta voi tulla historian suurin näiden tuotteiden jakamisessa. Tuotteet ovat erityisen tehokkaita aliravitsemuksen hoidossa ensimmäisen 100 elinpäivän aikana.

YK-liiton kouluruokakampanja