Suomalaiset nuoret YK:ssa - laadukas koulutus paljon muutakin kuin sisällöllistä oppia

Jenni Määttä Oulun kansainvälisestä Unicef-koulusta ja Maria Pirseyedi Sysmän yhteiskoulun lukiosta osallistuivat 11. - 12.12. YK:n yleiskokouksen yhteydessä järjestettyyn lapsiasiain seurantakokoukseen. Seurantakokoukseen osallistui 93 lasta ja nuorta (11 - 18 -vuotiaita) yli 50 eri maasta.

Suomalaiset nuoret osallistuivat YK:n yleiskokoussalissa järjestettyyn erityisistuntoon sekä pyöreän pöydän keskusteluihin, jotka käsittelivät terveyttä, hiv/aids:ia, koulutusta sekä lasten hyväksikäyttöä.

Koulutusta käsitelleessä pyöreän pöydän keskustelussa Jenni Määttä aloitti Suomen virallisen puheenvuoron, jossa korostettiin laadukkaan koulutuksen tärkeyttä. Sisällöllisen opin lisäksi koulutuksen tulee tarjota oppilaille elämässä tärkeitä taitoja.

"Laadukkaan koulutuksen avulla oppilaista kasvaa aktiivisia kansalaisia, jotka kunnioittavat itseään ja toisiaan ja puuttuvat rohkeasti epäkohtiin niitä havaitessaan. Jotta oppilaat voisivat kouluympäristöstään omaksua näitä taitoja, työvälineitä taitojen välittämiseksi tulee tarjota opettajille jo opettajankoulutuksessa", toteavat 14-vuotias Jenni ja 17-vuotias Maria.

Puheenvuorossa muistutettiin valtioiden edustajia heidän sitoumuksestaan vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi, erityisesti koskien kehitysyhteistyön määrärahojen 0,7 prosentin tasoa.

Seurantakokousta edelsi Lasten Foorumi 9. - 10.12., jonka työpajoissa lapsiosallistujat keskustelivat ja valmistelivat kysymyksiä valtioiden
edustajille virallista kokousta varten. Suomalaiset osallistuivat aktiivisesti myös moniin oheistapahtumiin, joissa käsiteltiin mm. lapsia
ja ilmastonmuutosta sekä tyttöjen asemaa.

Lisätietoja ja lapsidelegaattien haastattelupyynnöt:
Kouluttaja Rosa Puhakainen-Mattila, Suomen YK-liitto, 044 741 3554
Avustaja Hanna-Leena Korteniemi, ulkoasiainministeriö, 0400 320 847