Suojeluvastuu - periaatteista käytännön toiminnaksi

Vuoden alussa on käynnistetty useita eri aloitteita suojeluvastuuseen liittyen (responsibility to protect, R2P). Käsitteen laajemman tunnettuuden ja kansainvälisten toimien lisäämiseksi perustettiin toimintakeskus ja YK:lle nimitettiin asiaan liittyen uusi erityisneuvonantaja.

Suojeluvastuu on vuoden 2005 YK:n huippukokouksen loppuasiakirjassa virallistettu käsite. Huippukokouksessa jäsenvaltioiden edustajat sopivat, että valtioilla on ensisijainen vastuu omien kansalaistensa suojelemisesta kansanmurhilta, etnisiltä puhdistuksilta, sotarikoksilta sekä ihmiskuntaa vastaan tehdyiltä rikoksilta. Mikäli valtio ei pysty suojelemaan tai halua suojella omia kansalaisiaan, kansainvälisellä yhteisöllä on velvollisuus puuttua asiaan, niin sanottu suojeluvastuu.

Uusi toimintakeskus

Globaali toimintakeskus (Global Centre for the Responsibility to Protect) aloitti toimintansa 14.2.2008. Toimintakeskus on viiden kansalaisjärjestön yhteistyöhanke. Mukana ovat International Crisis Group, Human Rights Watch, Oxfam International, Refugees International sekä World Federalist Movement - Institute for Global Policy.

Toimintakeskuksen tarkoitus on toimia katalyyttinä suojeluvastuun siirtämisessä periaatteesta käytännön toiminnaksi. Keskus tulee toteuttamaan tutkimuksia suojeluvastuun käsitteestä, tukemaan poliittisen tahdon löytymistä sekä hallituksissa että hallitustenvälisissä yhteistyöelimissä, luomaan yhteyksiä hallitusten, tiedeyhteisön ja kansalaisyhteiskunnan välille sekä toimimaan tiedollisena resurssikeskuksena.

Toimintakeskusta johtaa W. Andy Knight, Albertan yliopiston professori erikoisalueenaan aseellisten konfliktien ratkaisu. Työhönsä hän saa tukea kansainväliseltä neuvottelukunnalta.

Global Centre for the Responsibility to Protect

Suojeluvastuun erityisneuvonantajaksi Edward Luck

Helmikuussa julkistettiin pitkään avoimena ollut erityisneuvonantajan nimitys: tehtävässä aloittaa Kolumbian yliopiston professori Edward Luck. Hänen tehtävänään on luoda selkeyttä ja löytää yksimielisyyttä suojeluvastuun käsitteen sisällöstä. Luck tulee mm. avustamaan yleiskokousta sen käymissä keskusteluissa sekä toteuttamaan laajan konsultaation aiheesta. Tehtävä on määräaikainen.

Pääsihteeri Ban Ki-moon esitti suojeluvastuun neuvonantajan pestin perustamista elokuussa 2007 ja valitsi Luckin jo silloin tehtävään. Yleiskokouksen budjettikomiteassa joulukuussa 2007 neuvonantajan pestin rahoitusta ei kuitenkaan käsitelty, minkä seurauksena nimityksen toimeenpano on viivästynyt. Taustasyynä arvellaan olevan epäselvyys suojeluvastuun käsitteen normatiivisesta luonteesta. Jotkut jäsenmaat ovat kieltäneet hyväksyneensä suojeluvastuun käsitteen kansainväliseksi normiksi vuoden 2005 huippukokouksen loppuasiakirjassa. Kyseiset jäsenmaat olisivat halunneet yleiskokouksen keskustelevan loppuasiakirjan sitoumuksen toimeenpanosta ennen erityisneuvonantajan nimittämistä.

Erityisneuvonantajan nimikkeen sanamuodoista käydään siis yhä keskustelua. Yleiskokouksen viides komitea eli ns. budjettikomitea päättänee pestin rahoituksesta maaliskuun aikana.

Edward Luckin tiedot Kolumbian yliopiston sivuilla

Lähde: Civil Society and the UN Work to Deliver R2P