Sudanin kansanäänestys on käynnissä tällä viikolla

12.1.2011

Etelä-Sudanin itsenäisyyttä koskeva kansanäänestys alkoi positiivisesti. Afrikan suurimman maan jakautumisesta kahteen osaan äänestetään tämän viikon ajan, ja maanantain suuri äänestysinto kanavoitiin onnistuneesti, sanoo YK:n vaalitarkkailupaneeli.

Samalla ollaan kuitenkin huolestuneita väkivaltaisista yhteenotoista kiistanalaisella Abyei-öljyalueella, joka sijaitsee Etelä- ja Pohjois-Sudanin välissä. Konfliktien pelätään uusiutuvan siellä, jos se on uusiutuakseen.

Vuonna 2005 solmittu rauhansopimus päätti Pohjois- ja Etelä-Sudanin välisen 20 vuotta kestäneen sisällissodan. Nyt rauhansopimus saavuttaa huippunsa kansanäänestyksessä. YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin kolmijäseninen tarkkailupaneeli jatkaa kierrostaan äänestyspaikoilla, vieraillen kolmessa osavaltiossa keskustelemassa äänestäjien kanssa ja tapaamassa hallituksen jäseniä ja äänestysvirkailijoita. Paneelin johdossa on Tansanian entinen presidentti Benjamin Mkapa.

"Ensimmäisen päivän osallistujamäärä oli päätähuimaava, mutta virkailijat suoriutuivat siitä hyvin", Mkapa kertoi lehdistötilaisuudessa Borin kaupungissa. "Odotamme äänestyksen tulosta pian 15. päivän jälkeen, jotta äänestäjät ja kansainvälinen yhteisö saisivat mahdollisimman pikaisesti lopullisen ja uskottavan vastauksen odotuksiinsa. "Toisen päivän äänestäjämäärä oli huomattavasti pienempi, YK:n Sudanin-operaatio UNMIS kertoo.

Viimeviikkoisessa lausunnossaan Ban Ki-moon ylisti hallitusta ja Etelä-Sudanin paikallishallintoa pyrkimyksissään toteuttaa äänestys rauhan ja yhteistyön tunnelmissa. Kiistan osapuolten hallituksia kiiteltiin sovittelevista puheenvuoroista, jotka lupaavat kunnioittaa kansanäänestyksen lopputulosta.

YK korottaa kuitenkin varotoimia uuden humanitaarisen kriisin ehkäisemiseksi. Rauhanturvajoukkojen läsnäoloa riskialueilla on vahvistettu, ja YK:n Maailman ruokaohjelma WFP on varastoinut strategisiin paikkoihin riittävästi ruokaa ruokkimaan miljoonaa ihmistä kuuden kuukauden ajan. Tällä pyritään tasoittamaan mahdollisesta itsenäisyydestä aiheutuvaa paluumuuttoa.

Vuonna 2005 perustettu Sudanin-operaatio UNMIS tukee sisällissodan päättymistä ja on avustanut kansanäänestyksen järjestämisessä. Sudanin viimeisin sisällissota käytiin vuosina 1983-2005. Se vaati kahden miljoonan ihmisen hengen, ja 4,5 miljoonaa ihmistä joutui pakenemaan.

Linkki: http://unmis.unmissions.org/