Somalia valitsi ensimmäisen presidenttinsä

Vuosia sisällissodassa ollut Somalia valitsi ensimmäisen presidenttinsä, mutta islamistinen Al-Shabaab -liike ei vaikuta luopuvan taistelusta. Hassan Sheikh Mohamud valittiin rehellisissä vaaleissa Somalian presidentiksi 10. päivä. YK:n Pääsihteeri Ban Ki-Moon onnitteli presidentti Mohamudia ja rohkaisi tätä pikaisesti nimittämään vastuuvelvollisen ja poliittisesti kattavan hallituksen, jotta rauhanrakennus maassa saataisiin aloitettua.

Ban kiitti myös Somalian erityisedustaja Augustine P. Mahigaa ja YK:n poliittista toimistoa Somaliassa (UNPOS) sekä AMISOM-joukkoja ja muita osallisia työpanoksestaan Somalian rauhanprosessissa. Presidentti Sheikh Mohamud antoi ymmärtää odottavansa innolla yhteistyötä YK:n kanssa.

12. päivänä kolme itsemurhapommittajaa Somaliunivormuihin sonnustautuneina yritti soluttautua Jazeera-hotelliin, joka toimii presidentin väliaikaisasuntona. Mohamud piti paikalla pressitiedotetta ja oli tapaamisessa Kenian ulkoministeri Samuel Ongerin kanssa.

Turvamiehet huomasivat kapinalliset, jotka kuolivat ennen kuin pääsivät hotelliin sisälle. Hyökkäyksessä loukkaantui joitakin turvamiehiä, ja AMISOM-joukoista kuoli yksi ja kolme loukkaantui. YK:n pääsihteeri tuomitsi hyökkäyksen ja sanoi olevansa vakuuttunut, että vastaavat teot eivät tee Somalian saavutuksia tekemättömiksi tai heikennä somalialaisten päättäväisyyttä saavuttaa rauhaa ja turvaa kotimaassaan. Ban kertasi YK:n olevan sitoutunut tukemaan presidentti Mohamudia ja Somalian kansaa pyrkimyksissään.

Tapahtumista uutisoi YK:n uutispalvelu.