Sinustako kansalaisjärjestödelegaatti YK:n yleiskokoukseen?

Ulkoasiainhallinnon YK-strategian mukaisesti ulkoministeriö pyrkii edistämään kansalaisjärjestöjen osallistumista YK-kokouksiin yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa. Tavoitteena on, että YK:n yleiskokoukseen osallistuu vähintään yksi kansalaisjärjestöjen edustaja ja yksi nuorisoedustaja osana Suomen virallista valtuuskuntaa.

Haemme nyt kolmatta kertaa kansalaisjärjestöjen yhteistä edustajaa YK:n yleiskokousdelegaatioon. Kansalaisjärjestöjen edustaja lähtee New Yorkiin syksyllä 2010 (loka/marraskuussa) osana poliittisten puolueiden edustajien delegaatiota. Samassa yhteydessä hän osallistuu yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn.

Yleiskokoukseen osallistuja valitaan rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreihin liittyen: rauha ja turvallisuus, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys, ihmisoikeudet, humanitaarinen toiminta, kansainvälinen oikeus sekä hallinto ja YK-reformit. Vuonna 2008 kansalaisjärjestöjä edusti Kuurojen liiton Liisa Kauppinen ja 2009 Kansalaisten maailmannäyttämön koordinaattori Jenni Kauppila.

Edustajalta edellytetään:

* hyvää järjestökentän tuntemusta
* vahvaa osaamista vähintään yhdeltä YK:n toimisektorilta
* hyvää esiintymis- ja viestintätaitoa
* riittävää kielitaitoa
* valmiutta perehtyä ajankohtaisiin YK-kysymyksiin
* valmiutta toimia yhteistyössä erilaisten järjestöjen kanssa ennen
kokoukseen osallistumista sekä sen jälkeen

Hakijan tulee olla jonkin suomalaisen kansalaisjärjestön nimittämä. Vapaamuotoinen hakemus ja nimittävän järjestön suosituskirje tulee toimittaa Suomen YK-liittoon 2.4.2010 mennessä, mieluiten sähköisenä osoitteeseen: toimisto(at)ykliitto.fi.

Lisätietoa osallistumisesta antaa:
toiminnanjohtaja Helena Laukko 09-231 50507, 040 556 0488