Signmark jatkaa työtä ulkoministeriön kanssa vammaisten henkilöiden oikeuksien edistämiseksi

Ulkoasiainministeriön tiedote 276/2011
21.10.2011 13.44

Viittomakielinen rap-artisti Signmark alias Marko Vuoriheimo jatkaa edellisen hallituksen aikana tehtyä yhteistyötä vammaisten henkilöiden oikeuksien edistämiseksi ulkoministeriön kanssa. Aiemmin Signmark oli ulkoministerin erityisedustaja, jatkossa hänet saattaa nähdä räppäämässä kaikkien kolmen ministerin kanssa: ulkoministeri Erkki Tuomiojan, eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbin sekä kehitysministeri Heidi Hautalan.

Signmark on tuonut esiin vammaisten henkilöiden ihmisoikeuksia eri kansainvälisillä foorumeilla. Hänen toimintansa ydintä on oman esimerkin kautta opettaminen ja tätä kautta vammaisten henkilöiden tietoisuuden lisääminen oikeuksistaan ja mahdollisuuksistaan. Vammaisten henkilöiden oikeudet ovat yksi Suomen kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan prioriteeteista.

Signmarkin tekemä työ on ollut raikas uutuus niiden keinojen joukossa, joilla Suomi pyrkii edistämään ihmisoikeuksia ulkopolitiikassaan. Signmark räppää "kolmikanta"-periaatteella eli matkoillaan hän tavoittelee niin laajempaa yleisöä, poliittisia päättäjiä kuin mediaa ja vie viestiään eteenpäin konserteissaan ja seminaareissa, joihin kutsutaan muun muassa paikallisia kansalaisjärjestöjen edustajia.

Signmark on tähän mennessä esiintynyt muun muassa New Yorkissa YK:n yleiskokouksen aikana, Astanassa, Kazakstanissa Etyjin huippukokouksen aikana ja Addis Abebassa, Etiopiassa Afrikan unionin huippukokouksen yhteydessä.

Signmark esiintyy Helsingissä Asema-aukiolla (rautatieaseman Elielin puoleinen aukio) YK-päivänä 24. lokakuuta noin kello 15.30.

Lähde: Ulkoasiainministeriö