Seminaari: Pystyykö YK turvaamaan ja rakentamaan rauhaa?

Kylmän sodan jälkeiset konfliktit ovat yhä useammin valtioiden sisäisiä. Rauhanturvaoperaatioiden määrä on lisääntynyt voimakkaasti 1990-luvun alun jälkeen. Aloitteet rauhanrakentamiseksi eivät ole tuottaneet pysyviä tuloksia ja suuri osa kriisialueista vajoaa uudestaan konfliktiin. Inhimillisen turvallisuuden vaatimus asettaa perinteiselle turvallisuuspolitiikalle haasteita.

YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Srgjan Kerim on kuvaillut kehitystä näin: "a human-centred approach to security - one that extends beyond the state and focuses more on the protection and the empowerment of people - lies at the core of an evolving new culture of international relations".

Seminaarissa kysytään:

• Pystyykö YK vastaamaan uusiin turvallisuushaasteisiin?
  • Noudatetaanko yhteisiä sääntöjä - toimivatko pakotteet?
  • Miten rauhanturvaoperaatioita tulisi kehittää?
  • Miten turvallisuusneuvoston uudistamiseen saisi vauhtia?
  • Onko YK:n uusi rauhanrakennuskomissio tehtäviensä tasalla?
  • Ottaako YK riittävästi huomioon kansalaisyhteiskunnan - ja naiset - rauhantyössä?

Ohjelma 28.3. klo 11 - 13

Johdanto
Johtaja Gunvor Kronman, Hanasaari - ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus
Puheenjohtaja Jutta Urpilainen, Suomen YK-liitto

YK globalisaation aikakaudella
YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Srgjan Kerim

Keskustelijat
YK:n Darfurin erityislähettiläs Jan Eliasson
Valtioneuvos Harri Holkeri
Kansanedustaja Pekka Haavisto
Keskustelua johtaa alivaltiosihteeri Marjatta Rasi

Loppusanat
Suomen YK-suurlähettiläs Kirsti Lintonen

Kielet: Suomi, ruotsi, englanti. Simultaanitulkkaus

Paikka: Hanasaari - ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo

Osallistuminen on maksutonta mutta edellyttää ilmoittautumista osoitteeseen info [ät] hanaholmen.fi tai puhelimitse, puh. 09-4350 2413.

Tapahtuman järjestävät:
Hanasaari - ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Ulkoasiainministeriö, Suomen YK-liitto, Svenska FN-förbundet

Tapahtuman paikka:
Hanasaari - ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo