Ruokakulttuurit kohtaavat

28.10.2010

YK-liitto haastatteli Helsingin silakkamarkkinoiden kala-asiantuntijoita siitä, miten kulttuurit kohtasivat lokakuun alussa pidetyillä markkinoilla. Perinteisten maustekalojen ja saaristolaisleipien lomasta löytyi hieman erikoisempiakin herkkuja.

Tanskalaista ruokakulttuuria symbolisoivat voileivät eroavat suomalaisten leivistä, mutta miten? Tanskalainen voileipä -putiikin pitäjä kertoi 60-luvulla Helsinkiin perustetun leipäkaupan historiasta ja valaisi voileivän käsitefilosofiaa.

Myös Japanista peräisin oleva sushi tuntuu löytäneen tiensä suomalaisten suihin. Tokyo 55 -sushiravintolan yhteydessä on jopa sushikoulu, jossa innokkaimmat voivat opetella valmistustekniikan ja yhdistellä mielimakujaan.

Videot ja muuta materiaalia löydät Kulttuurit kohtaavat -teemasivustolta.