Rauhanliitto vetoaa Libyan kriisin osapuoliin aselevon aikaansaamiseksi

25.3.2011

Rauhanliitto pitää hyvänä, että YK:n turvallisuusneuvosto sai aikaiseksi päätöslauselman Libyasta ja päätti toimia siviilien suojelemiseksi. Liitto korostaa kannanotossaan, että ei ole hyväksyttävää hyökätä sotavoimilla kansalaisia vastaan. Rauhanliiton mukaan turvallisuusneuvoston päätös osoittaa YK:n väheksyjille, että YK pystyy saamaan aikaiseksi päätöksiä myös vaikeissa tilanteissa ja että se voi jäsenvaltioidensa avulla toimia ja reagoida myös reaaliaikaisesti.

Rauhanliitto vetoaa Libyan kriisin kaikkiin osapuoliin aselevon ja neuvotteluiden puolesta. Liiton mukaan olisi virhe pitkittää pommituksia ja laajentaa niitä koskemaan muitakin kuin lentokiellon valvonnan kannalta välttämättömiä ilmapuolustuskohteita.

"Turvallisuusneuvoston mandaattiin ei kuulu Libyan johtajan vaihtaminen, eikä maan sotilaallinen haltuunotto muutenkaan. Libyan kohtalo on libyalaisten omissa käsissä. Rauhaa ja demokratiaa ei pommittamalla saada aikaiseksi", kannanotto alleviivaa.

Rauhanliitto varoittaa, että pitkitetyllä ja ylimitoitetulla sotilaallisella voimankäytöllä on kauaskantoisia seurauksia. Järjestö kritisoi myös Naton lähtemistä mukaan Libya-operaatioon, sillä sen mukaan olisi tärkeää, että arabimaat olisivat aktiivisesti alueen rauhanrakentamisponnisteluissa mukana. Suomen sotilaallista osallistumista Libya-operaatioon järjestö ei myöskään kannata.

"Suomen ei pidä lähteä sotilaallisesti mukaan, vaan keskittyä humanitääriseen avustamiseen, 'rauhanvälityksen suurvaltana' voimme tarvittaessa tarjota neuvotteluapua", Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg toteaa.

Lue Rauhanliiton kannanotto kokonaisuudessaan