Raportti: Lapsityövoiman käyttö ei ole vähentynyt

YK:n alainen kansainvälinen työjärjestö ILO on julkaissut raportin, joka käsittelee lapsityövoimaa maailmalla. Raportin mukaan lapsityövoimasta ei ole päästy eroon toivotulla tavalla.

Tavoitteena on ollut poistaa lapsityövoiman pahimmat muodot vuoteen 2016 mennessä. Tämän tavoitteen täyttäminen on osoittautunut haastavaksi. Raportissa lasketaan, että vuonna 2004 lapsityövoimaksi oli kahlittu 222 miljoonaa lasta. Vuonna 2008 lukema laski kolme prosenttia, 215 miljoonaan.

"Kehitys on epätasaista: se ei ole tarpeeksi nopeaa eikä myöskään tarpeeksi kokonaisvaltaista, jotta saavuttaisimme tavoitteemme. Tarvitsemme uutta, suuremman mittakaavan toimintaa. Tilanne vaatii herättelyä", korostaa ILO:n pääjohtaja Juan Somavia.

Raportin mukaan kansainvälinen talouskriisi on heikentänyt lapsityövoiman vastaista taistelua.

"Taloudellisesta taantumasta ei saa tulla tekosyytä kaventuneelle kunnianhimolle ja toimimattomuudelle", Somavia sanoo.

Lapsityövoiman kriisipesäke on Saharan eteläpuolinen Afrikka, jossa lapsityövoiman määrä on peräti lisääntynyt. 25 prosenttia alueen lapsista on pakotettu lapsille haitalliseen työhön. Kehitystä on puolestaan tapahtunut itäisessä Aasiassa, Oseaniassa, Etelä-Amerikassa sekä Karibialla.

"Suurin osa lapsityövoimasta syntyy köyhyydestä. Paras ratkaisu ongelmaan on selkeä. Meidän täytyy varmistaa, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus mennä kouluun. Tarvitsemme sosiaaliturvan, joka tukee haavoittuvaisia perheitä, etenkin kriisin aikoina, ja meidän täytyy varmistaa, että aikuisilla on mahdollisuus kelvolliseen työhön. Nämä toimenpiteet yhdistettynä lapsia suojeleviin lakeihin ovat askel eteenpäin", sanoo ILO:n lapsityövoimasta eroon pyrkivän projektin päällikkö Constance Thomas.

Hollannissa pidettiin toukokuussa konferenssi, joka käsitteli lapsityövoiman tilannetta maailmalla.

Mitä lapsityövoima tarkoittaa?

Haitallisella lapsityöllä, eli lapsityövoiman hyväksikäytöllä, tarkoitetaan työtä, joka heikentää lapsen terveyttä ja kehitystä. YK:n lastenjärjestön Unicefin määrittelyn mukaan lapsityövoiman hyväksikäytön tunnusmerkkejä ovat kokopäiväisen työn aloittaminen liian nuorena, liian pitkät työajat, kohtuuton fyysinen, sosiaalinen tai psyykkinen ponnistelu, epäterveelliset tai vaaralliset työolosuhteet, riittämätön palkkaus, liian suuri vastuu nuorella iällä, koulunkäynnin estäminen, lapsen itsekunnioituksen ja kehittymisen estäminen (prostituutio ja orjatyö) sekä sosiaalisen ja psyykkisen kehityksen estäminen.

- Ihmisoikeudet.net