Raportti: Haitin avuntarve yhä suuri

13.7.2010

Haitin rakennustyö on pahasti kesken, kertoo YK:n julkaisema raportti, joka selvitti tammikuun tuhoisan maanjäristyksen seuraukset. Maanjäristyksestä on kulunut puoli vuotta.

Yli 200 000 ihmistä menehtyi tammikuun 12. päivän maanjäristyksessä. Yli 1,3 miljoonaa ihmistä menetti kotinsa. Haitin pääkaupungin Port-au-Princen merkittävimmät rakennukset murenivat maantasalle.

"On selvää, että [Haitin] tarpeet ovat yhä valtavat, ja avustustyön kohtaamat haasteet ovat mahdollisesti musertavat", raportissa sanotaan. "Merkittävin haaste on turvapaikkojen rakentaminen. Teemme [Haitin] hallituksen kanssa yhteistyötä, jotta voimme löytää kestävät ratkaisut kodittoman väestön turvalliseen asuttamiseen."

Vaurioituneita taloja on 190 000 ja niistä 170 000 on saanut avustusta ja ne jälleenrakennetaan asumiskelpoisiksi, kertoo Nigel Fisher, YK:n humanitaarisen työn koordinaattori Haitissa.

Mikä on ollut Haitin tragedian opetus?

Raportin mukaan se, että humanitaarisessa avustustyössä on koordinoitava paremmin myös armeijan ja yksityisen sektorin roolit. Yhteistyö olisi silloin huomattavasti tehokkaampaa.

On myös opittava tuntemaan Haitin kaltainen toimintaympäristö; kuinka paikalliset ihmiset suhtautuvat avustustyöhön.

Raportissa huomautetaan, että Haiti oli poikkeuksellisen haastava toimintaympäristö. Köyhyys, heikko hallinto ja altistuminen monille eri luonnonkatastrofeille hankaloittivat avustustyötä. Raportin mukaan humanitaariset järjestöt vastasivat kuitenkin onnistuneesti välittömään hätään.

Avustusjärjestöt ovat toimittaneet ruoka-apua noin neljälle miljoonalle haitilaiselle, asumisvarusteita on annettu 1,5 miljoonalle.

Maaseudulla 140 000 maanviljelijäperhettä on saanut apua kevään istuttamiskaudella.

100 000 haitilaista on palannut koteihinsa, jotka eivät vaurioituneet maanjäristyksessä.