Presidentti Halonen nuorille: "Olkaa järkeviä mutta rohkeita"

Kuva: Suvi Rivinoja

Presidentti Tarja Halonen tapasi pääkaupunkiseudun yläaste- ja lukioikäisiä nuoria toukokuun aikana järjestettyjen Hyvästi Afrikka -dokumentin näytösten yhteydessä. Sekä Suomalais-venäläisellä koululla 17. toukokuuta että Espoon yhteislyseolla 27. toukokuuta pidetyt tapahtumat toteutettiin YK-liiton toimesta yhteistyössä Solidaarisuuden ja Koulukinon kanssa.

Iiris Härmän ohjaaman, vuonna 2015 valmistuneen dokumentin pääosissa nähdään lääkäri Riitta Kujala ja hänen kollegansa Catherine Othieno. Elokuvassa seurataan eläkkeensä kynnyksellä olevan Kujalan ja Othienon perhesuunnittelukoulutustyötä Ugandassa. Solidaarisuuden ja sen ugandalaisen kumppanijärjestön Concern for Children and Women Empowerment:in (COFCAWE:n) hankkeen tavoitteena on edistää paikallisten tietoa seksuaaliterveydestä, jota he voivat puolestaan levittää eteenpäin omissa yhteisöissään.

Lämminhenkinen dokumentti seuraa lähietäisyydeltä tärkeitä kehitysapuun liittyviä teemoja, kuten sukupuolten välistä tasa-arvoa, koulutusta sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ja -oikeuksia.

YK:n toiminnassa tiiviisti 2000-luvulta asti ollut Halonen käsitteli Espoossa elokuvan teemoja kestävän kehityksen tavoitteiden viitekehyksessä. Valtaosa presidentin puheesta käsitteli seksuaaliterveyttä sekä tyttöjen ja naisten asemaa niin Suomen kuin globaalissa mittakaavassa. Halonen korosti, että Ugandan kaltaisissa maissa sukupuoltenväliseen tasa-arvoon on vielä matkaa.

- Sitä on vähän vaikea täältä Suomesta käsin nähdä. Täälläkin teillä on tytöt ja pojat, miehet ja naiset yhdessä. Te näette, että naisia on erilaisissa paikoissa samalla tavalla kuin miehiäkin. Täällä puhutaan nyt jo siitä, miten pitäisi kiinnittää huomiota poikien ja miesten rooliin, eikä vain siihen, miten tytöt pärjää. Ja se on todellista tasa-arvoa.

Suomen edistystä ei kuitenkaan tulisi Halosen mukaan pitää itsestäänselvyytenä; asenteet ovat istuneet tiukassa täälläkin. Presidentti muistuttikin tasa-arvon edistämiseksi tehdyistä valtavista harppauksista jo hänen elinaikanaan muun muassa tyttöjen koulutuksen ja seksuaaliterveyden opetuksen saralla. Lisäksi sukupuolipolitiikassa edistystä on tapahtunut runsaasti.

- Vielä 60-luvun lopussa esimerkiksi kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen välinen suhde oli kriminalisoitu, ja vasta 1999 poistettiin kielto kehotuksesta homoseksuaalisuuteen. Se käsitettiin hyvin laajasti siten, että mä itsekin saatoin joutua epäilyjen kohteeksi vain kertoessani asioista.

Tasa-arvossa kyse jokapäiväisistä valinnoista

Espoon yhteislyseon oppilaita kiinnostivat erityisesti presidentin kokemukset tyttöjen ja naisten oikeuksien puolustamisessa. Halosen vastaukset heijastelivat Hyvästi Afrikka -elokuvassakin korostunutta periksiantamattomuutta ja solidaarisuutta.

- Yksi ihminen voi parhaiten edistää tyttöjen oikeuksia suhtautumalla tasa-arvoisesti omaan ympäristöönsä – siskoihinsa ja veljiinsä, äitiinsä ja isoäitiinsä, isoisään ja isään sekä koulukavereihinsa.

Halonen peräänkuuluttikin jokapäiväisten valintojen voimaa heikompien puolustamisessa.

- On helppoa kääntää selkänsä. Asioista puhuminen on todella tärkeää. Koska siinä te opitte myös myöhemmin elämässänne olemaan hyväksymättä epäoikeudenmukaisuutta, johtuu se mistä tahansa taustasta – ihmisen ihonväristä, sukupuolesta, taloudellisesta tilanteesta, uskonnosta, tai vammaisuudesta. Olkaa järkeviä mutta rohkeita.

Elokuvan traileri katsottavissa täältä

Lähteet: