Päivänavauksia kansainväliseksi väkivallattomuuden päiväksi

[img_assist|nid=1363|title=|desc=|link=url|url=http://www.ykliitto.fi/tuotteet/paivanavaukset|align=right|width=140|height=197] Suomen YK-liitto on julkaissut kolme väkivallattomuutta ja rauhaa käsittelevää päivänavausta. Kullekin kouluasteelle (alakoulu, yläkoulu, lukio) on oma päivänavauksensa.

Kansainvälistä väkivallattomuuden päivää vietetään 2.10. YK:n yleiskokous on päivän julistaessaan kehottanut valtioita, YK:n alaisia järjestöjä, paikallisia ja kansalaisjärjestöjä muistuttamaan ihmisiä rauhan, suvaitsevaisuuden, ymmärryksen ja väkivallattomuuden merkityksestä.

Nyt julkaistussa alakoulun päivänavauksessa väkivallattomuuden teemaa käsitellään Rauhametsään sijoittuvan tarinan avulla. Yläkoululaiset saavat kuulla Mahatma Gandhin opeista ja lukiolaiset pohtia turvallisuuden eri tasoja.

Päivänavausten tueksi on tuotettu käytännön tehtävävinkkejä, joiden avulla opettaja voi käsitellä aiheita luokkahuoneessa yhdessä oppilaiden kanssa. Jokaiselle päivänavaukselle on tuotettu omat tehtävävinkkinsä.

Päivänavausten mp3-tiedostot löytyvät YK-liiton verkkosivujen aineistotietokannasta.

Vuonna 2008 Suomen YK-liitto toteuttaa kansainvälisiä YK:n teemapäiviä käsittelevän materiaalipaketin opettajille. Materiaalipakettiin kuuluu seinäkalenteri YK-teemapäivistä, kymmenen erilaista kansainvälisiin teemapäiviin liittyvää päivänavausta sekä Parcouria. rauhaa ja perusoikeuksia - YK:n teemapäivät koulussa -vihkonen, joka sisältää tehtävävinkkejä opettajalle teemojen jatkotyöstämiseksi luokkahuoneessa.

YK-päivien seinäkalenteri on julkaistu keväällä 2008. Loput päivänavaukset sekä Parcouria, rauhaa ja perusoikeuksia - YK:n teemapäivät koulussa -vihkonen julkaistaan lokakuussa sekä sähköisenä että painettuna aineistona (vihkosen mukana cd-levy).

Kaikkia aineistoja voi tilata Suomen YK-liiton toimistolta postikuluja vastaan.